Abstract
Tema: Samspillkompetanse hos førskolebarn med språkvansker under intervensjon med Marte meo i barnehagen.
Problemstilling: Hvilke endringer i samspillkompetanse hos ett barn med språkvansker registreres under intervensjon med Marte meo i barnehagen?
Følgende samspillelementer er valgt som indikator på samspillkompetanse: turtaking, blikkontakt, imitasjon, benevning av andres initiativ og delt glede. Disse elementene ved samspill ble studert, basert på samspill mellom en fire år gammel jente med språkvansker og hennes jevnaldrende, ved tre tidspunkt over et halvt år.
Metode: Observasjoner ble tatt av lekegrupper i ustrukturerte situasjoner i ulike settinger. Samspill ble videofilmet, transkribert og analysert. Korte intervju med pedagogisk leder ble gjennomført med tanke på å sjekke ut om videoopptakene var representative.
Resultat: Analysen av observasjonsdataene indikerer betydelige økning i forhold til enkelte av samspillelementene som er valgt som indikatorer på samspillkompetanse ved samspill på andre og/ eller siste måletidspunkt, sammenliknet med første. Det var imidlertid også betydelig variasjon mellom videoopptakene som ble tatt på hvert måletidspunkt. I følge pedagogisk leder er tre opptak representative, to delvis representative og fire er ikke representative.
Konklusjon: Gjennom intervju med pedagogisk leder gis det indirekte svar på aspekter ved samspillkompetanse i forhold til Jenny. Det er vanskelig å sammenlikne intervjuene i forhold til samspillkompetanse, da pedagogisk leder ikke har uttalt seg om de samme aspektene ved samspillkompetanse på hvert måletidspunkt. Intervjuene gir derimot inntrykk av at Jennys samspillkompetanse har utviklet seg i løpet av observasjonsperioden.
Denne undersøkelsen gir likevel ikke grunnlag for å trekke sikre konklusjoner i forhold til om Jennys samspillkompetanse har endret seg under intervensjon med Marte meo i barnehagen.