Abstract
Bakgrunn:
På bakgrunn av egen kompetanse, kombinert med refleksjoner jeg hadde under en prosess med å skrive semesteroppgave, ønsket jeg å undersøke temaet nærmere
Problemstilling:
Hvordan blir læringssituasjoner tilrettelagt i klasser hvor det går elever med Asperger syndrom?
Metode:
Jeg valgte kvalitativt forskningsdesign
Metode for innsamling av data
Hovedmetode for innsamling av data var intervju.
Utvalg:
Informantene var lærere som hadde ansvar for basisgrupper eller klasser hvor de hadde elever med Asperger syndrom. Jeg fant frem til informantene gjennom å ta kontakt med 30 skoler ved brev, og fulgte dette opp ved telefonkontakt. Av praktiske årsaker valgte jeg skoler i østlandsområdet.
Dataanalyse:
Intervjuene ble transkribert ordrett og deretter kategorisert med utgangspunkt i temaene for intervjuene. Resultatet ble drøftet med utgangspunkt i Opplæringslova, i mine hypoteser forut for prosjektstart og mot noen dillemaer som dukket opp ved bearbeidelse av datamaterialet.
Resultatet:
Tilpasset opplæring blir ivaretatt ulikt fra skole til skole. Det handler både om organisering og struktur på skolens opplæringstilbud og hvordan opplæringen til elever med Asperger syndrom ble ivaretatt. Lærerne hadde ganske lik forståelse av begrepet tilpasset opplæring, men i praktisk tiltrettelegging av skolehverdagen, var variasjon i valg av arbeidsmetoder og innfallsvinkler, for å fremme utvikling hos
eleven, lite brukt. Elevene med Asperger syndrom sin undervisning ble tilrettelagt innenfor to ytterpunkt. Den ene eleven ble gitt undervisning innenfor skolens organiseringsform. Eleven hadde ikke spesialundervisning eller økt personaltetthet rundt seg. Det andre ytterpunktet blir representert av eleven som fikk et tilrettelagt et opplæringstilbud rundt seg, der han i stor grad blir ivaretatt alene
eller i liten gruppe. Bakgrunnen for denne forskjellen fant jeg på systemnivå.
Ledelsen på de forskjellige skolene satt sitt preg på hvordan den enkelte skole og lærer ivaretok elevene. Min tolkning av resultatet er at tydelig ledelse og føringer på systemnivå kan ivareta tilpasset opplæring for eleven med Asperger syndrom.