Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:52Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:52Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-30en_US
dc.identifier.citationWendel, Tone. Flyktningspesifikke utfordringer. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31763
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er basert på en intervjuundersøkelse i flyktningbarnehager. Bakgrunnen for intervjuundersøkelsen var et ønske om å belyse pedagogisk arbeid i møte med førskolebarn som har en flyktningbakgrunn. Problemstillingen for prosjektet var: Hvilke flyktningspesifikke utfordringer opplever ansatte i flyktningbarnehager? Hvilke tanker og erfaringer har de om hvordan disse utfordringene kan møtes? Valget av kvalitative intervju av ansatte i flyktningbarnehager var, etter mitt syn, et naturlig metodevalg for innsamling av data. Intervjuene var semistrukturert, der en intervjuguide ble brukt som et veiledende utgangspunkt. Det ble i alt gjennomført sju intervju, seks av dem med enkelt personer og et med to personer deltagende. Det var både pedagogiske ledere og flerspråklige assistenter som deltok i intervjuene. Teorien i denne rapporten er valgt med henblikk på å belyse flyktningproblematikk. Temaene som berøres er først migrasjon og integrasjon før de neste temaene som mer spesifikt kommer inn på hva eksilsituasjonen kan innebære for flyktningfamilier. Traume- og krise begrepet tas blant annet opp her. Mot slutten av teorikapittelet gis noen innfallsvinkler til møte med og forståelse av mennesker i eksil. Datapresentasjonen er todelt. Første del er knyttet til hva de ansatte sa om utfordringer i flyktningbarnehagen. Denne delen kan sees som intervjuundersøkelsens funn på hva som kan regnes som flyktningspesifikke utfordringer. Det var særlig fire punkter som ble trukket frem; kommunikasjon, nyorientering, trygghet, og barn med tidligere kriseopplevelser Andre del tar for seg hva de ansatte fortalte om hvordan disse utfordringene kunne møtes på bakgrunn av egne erfaringer og tanker. I denne andre delen ble svarene kategorisert ut fra punktene; pedagogisk tilrettelegging, foreldresamarbeid og personalsamarbeid. Siste kapittel består av en sammenfatning av funnene fra intervjuundersøkelsen og en diskusjon knyttet til to spørsmål. Det ene spørsmålet er flyktningbarnehagenes oppgave i introduksjonsfasen. Det andre spørsmålet er flyktningbarnehagenes oppgave i forhold til krisehåndtering. Tilslutt i kapittelet en avrunding av prosjektet med noen perspektiver til hva som kan forskes på videre i forbindelse med dette temaområdet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFlyktningspesifikke utfordringer : en intervjuundersøkelse i flyktningbarehageren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-08-11en_US
dc.creator.authorWendel, Toneen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wendel, Tone&rft.title=Flyktningspesifikke utfordringer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12717en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo41727en_US
dc.contributor.supervisorIvar Morkenen_US
dc.identifier.bibsys061233587en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata