Abstract
Denne masteroppgaven er basert på en intervjuundersøkelse i flyktningbarnehager. Bakgrunnen for intervjuundersøkelsen var et ønske om å belyse pedagogisk arbeid i møte med førskolebarn som har en flyktningbakgrunn. Problemstillingen for prosjektet var: Hvilke flyktningspesifikke utfordringer opplever ansatte i flyktningbarnehager? Hvilke tanker og erfaringer har de om hvordan disse utfordringene kan møtes?
Valget av kvalitative intervju av ansatte i flyktningbarnehager var, etter mitt syn, et naturlig metodevalg for innsamling av data. Intervjuene var semistrukturert, der en intervjuguide ble brukt som et veiledende utgangspunkt. Det ble i alt gjennomført sju intervju, seks av dem med enkelt personer og et med to personer deltagende. Det var både pedagogiske ledere og flerspråklige assistenter som deltok i intervjuene.
Teorien i denne rapporten er valgt med henblikk på å belyse flyktningproblematikk. Temaene som berøres er først migrasjon og integrasjon før de neste temaene som mer spesifikt kommer inn på hva eksilsituasjonen kan innebære for flyktningfamilier. Traume- og krise begrepet tas blant annet opp her. Mot slutten av teorikapittelet gis noen innfallsvinkler til møte med og forståelse av mennesker i eksil.
Datapresentasjonen er todelt. Første del er knyttet til hva de ansatte sa om utfordringer i flyktningbarnehagen. Denne delen kan sees som intervjuundersøkelsens funn på hva som kan regnes som flyktningspesifikke utfordringer. Det var særlig fire punkter som ble trukket frem; kommunikasjon, nyorientering, trygghet, og barn med tidligere kriseopplevelser Andre del tar for seg hva de ansatte fortalte om hvordan disse utfordringene kunne møtes på bakgrunn av egne erfaringer og tanker. I denne andre delen ble svarene kategorisert ut fra punktene; pedagogisk tilrettelegging, foreldresamarbeid og personalsamarbeid.
Siste kapittel består av en sammenfatning av funnene fra intervjuundersøkelsen og en diskusjon knyttet til to spørsmål. Det ene spørsmålet er flyktningbarnehagenes oppgave i introduksjonsfasen. Det andre spørsmålet er flyktningbarnehagenes oppgave i forhold til krisehåndtering. Tilslutt i kapittelet en avrunding av prosjektet med noen perspektiver til hva som kan forskes på videre i forbindelse med dette temaområdet.