Sammendrag
Tittel:
PÅ RETT SPOR ? En studie av hvordan lærere tilrettelegger læringsmiljøet for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd i klassen.
Formål og aktualitet: Lærings- og undervisningshemmende atferd har de senere årene fått oppmerksomhet både i faglitteratur og media. Forskere meddeler at elever som blant annet bråker og forstyrrer undervisningen er et problem i skolen (Merett & Wheldall 1984, Bru 1998). Hensikten med denne oppgaven er å kartlegge hvordan lærere på skolens mellom- og ungdomstrinn tilrettelegger klassens læringsmiljø for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd.
Undersøkelsens problemstilling og forskningsspørsmål: Problemstillingen er formulert slik: Hvordan tilrettelegger lærere læringsmiljøet for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd i klassen? Lærings- og undervisningshemmende atferd omfatter i denne undersøkelsen elever som forstyrrer, drømmer seg bort i timen, er rastløse og urolige, svarer lærer og medelever på en frekk måte, prater høyt og finner på tull når noe oppleves kjedelig. Problemstillingen besvares gjennom følgende forskningsspørsmål:
1. Hvor mange lærere opplever elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd i klassen?
2. I hvilken grad tilrettelegger lærere læringsmiljøet for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd?
Metode: Undersøkelsen benytter survey som metode. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av et spørreskjema med faste svaralternativer. Undersøkelsen er gjennomført på mellom- og ungdomstrinn ved 6 skoler i østlandsområdet. Undersøkelsens svarprosent er 92 %
Dataanalyse: Undersøkelsen benytter Statistical Packages for Social Sciences (SPSS 12.0) til behandling og analyse av datamaterialet. I analysen benyttes hovedsakelig frekvenstabeller, bivariate korrelasjonsanalyser, sumskår og Chronbach`s Alpha.
Resultater: Denne undersøkelsen viser at lærere på mellom- og ungdomstrinn i ulik grad tilrettelegger læringsmiljøet for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd. Lærere på mellomtrinn tilrettelegger i større grad læringsmiljøet for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd enn lærere på ungdomstrinn. Mellomtrinns lærere forbereder elevene på timens innhold og aktivitetsskifter, belønner ønsket atferd, kartlegger læringsmiljøet og bruker regler som beskriver oppførsel, orden og arbeidsvaner.
Undersøkelsen viser signifikante forskjeller mellom mellom- og ungdomstrinnet når det gjelder elevmedvirkning, spesielt i forhold til elevenes muligheter til å velge fag og arbeidsmåter. Det er færre lærere på ungdomstrinnet enn på mellomtrinnet som oppgir at elevene får anledning til å velge fag og arbeidsmåter. Lærings- og undervisningshemmende atferd kan forebygges ved hjelp av klasseregler som beskriver oppførsel, orden og arbeidsvaner. Denne undersøkelsen viser at lærere benytter regler som beskriver elevenes oppførsel, orden og arbeidsvaner. Flest lærere oppgir at de har regler som beskriver hvordan elevene skal oppføre seg mot hverandre. Det kommer frem en signifikant forskjell mellom mellom- og ungdomstrinn på bruk av regler som beskriver arbeidsvaner. På mellomtrinnet benyttes oftere regler for arbeidsvaner enn på ungdomstrinnet. Undersøkelsen viser at mange lærere tar kontakt med hjemmet som en konsekvens for brudd på regler. Konsekvenser som gjensitting, be foreldrene hente eleven på skolen, utvisning samt kollektiv avstraffelse benyttes av svært få lærere i denne undersøkelsen. Lærere i skolen arbeider i varierende grad for å forebygge lærings- og undervisningshemmende atferd. Men noen lærere er på rett spor: det vil si at de tilrettelegger et forutsigbart læringsmiljø, etablerer gode relasjoner, vektlegger elevmedvirkning samt forebygger lærings- og undervisningshemmende atferd ved bruk av regler.