Abstract
SAMMENDRAG
TITTEL
En god skolestart. Overgang fra barnehage til skole, til beste for barnet .
BAKGRUNN OG FORMÅL
Hensikten med oppgaven er å belyse hvilke faktorer som kan bidra til en best mulig skolestart for alle barn. Undersøkelsen bygger på en forståelse om at overgangen mellom barnehage og skole er en omfattende prosess i et systemøkologisk perspektiv. Den omfatter ikke bare det enkelte barn i møte med ny lærer, klassekamerater og nye rammefaktorer. Det er en prosess hvor barn, familie, barnehage, skole og samfunn samhandler over tid. Undersøkelsen vektlegger hvordan systemene rundt barn kan tilpasse seg, og være parate for barnet.
PROBLEMSTILLING OG FORSKNINGSSPØRSMÅL
Oppgavens problemstilling er:
Hvilke faktorer fremhever førskolelærere og lærere som viktige for at barn skal få en best mulig forutsetning for en vellykket overgang fra barnehage til skole.
Med viktige faktorer er det tatt utgangspunkt i hva læreplanene til barnehager og skoler vektlegger: både faktorer som bidrar til å skape gode pedagogiske sammenhenger og faktorer og ferdigheter hos det enkelte barn. For å besvare problemstillingen er det utarbeidet et spørreskjema med utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
Hvilke faktorer og ferdigheter hos det enkelte barn bidrar til å fremme en best mulig skolestart?
Hvilke informasjonsutveksling og samarbeidsrutiner mellom barnehage og skole praktiseres i undersøkelseskommunen?
Hvilke faktorer bidrar til å fremme et samarbeid mellom barnehage og skole om en god skolestart?
Har pedagoger i barnehage og skole lik oppfatning om hva som bidrar til å fremme en god overgang til skolen?
METODE
I undersøkelsen er det valgt en kvantitativ tilnærming, et selvrapporterende survey design. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av et spørreskjema med faste svaralternativer, en post-enquête. Pedagoger som arbeider med de eldste barna i barnehagen og de yngste elevene i skolen er valgt som informanter fordi man kan anta at de har størst forutsetning for å ha synspunkter om temaet. Undersøkelsen er gjennomført med informanter fra en sentral mindre innlandskommune på Østlandet. Undersøkelsens svarprosent er på 80%.
DATAANALYSE
Statistikkprogrammet Statistical Packages for Social Siences Ver.11.00 (SPSS) er benyttet til å analysere datamaterialet. Det benyttes i hovedsak deskriptive analyser med frekvensfordelinger og krysstabeller. I tillegg er det konstruert additive indekser.
RESULTATER
Resultatene viser stor enighet blant informantene om at et samarbeid er nødvendig og kan bidra til en positiv og god og trygg skolestart. Ulik kultur eller organisering i barnehage og skole er ikke til hinder for dette. Informantene anser at et samarbeid kan bidra til å formidle kunnskap og gi gjensidig nyttig informasjon om hverandre. Kunnskap om hverandre opplever de fleste av informantene at de mangler. Samtidig kommer det fram et uklart syn på hvem som bør ha ansvar for en informasjonsutveksling.
De fleste informantene ser det som viktig at skolestarterne opplever at det er en sammenheng mellom barnehage og skole, med en felles pedagogisk plattform. Derfor bør barnehager og skoler i kommunen avklare hvordan man kan samarbeide for å fremme dette. Studien viser at kommunen har et utviklingspotensial med å ta i bruk flere aktiviteter som bidrar til dette. Resultatene viser at pedagoger i barnehage og skole i stor grad har lik oppfatning når det gjelder betydningen av å samarbeide om skolestarten.
Videre viser dataene at informantene vektlegger indekser som beskriver sosiale og kommunikative ferdigheter, tilpasning til regler og rutiner, samt innstilling og motivasjon til skolen som vesentlige for seksåringen. Dette er sentrale ferdigheter som ivaretar barns parathet for å lære. Indikatorene som beskriver kognitive ferdigheter blir ikke vektlagt i samme grad. Funnene samsvarer med andre undersøkelser.