Sammendrag
Sammendrag
Formål og problemstilling:
Seksuelle overgrep mot barn er ikke et nytt fenomen og det skjer daglig. Problematikken som er knyttet til seksuelle overgrep er aktuelt for alle som arbeider med barn. En relevant og stor gruppe som har sitt daglige virke med barn og unge er lærere. Disse kan være viktig og noen ganger avgjørende for om seksuelle overgrep blir oppdaget og meldt til diverse hjelpeinstanser for at barna skal få hjelp. For at dette skal kunne skje må de ha nødvendig kompetanse om temaet. Hovedproblemstillingen for denne masteroppgaven er:
Hvordan er lærernes kompetanse om seksuelle overgrep mot barn?
Med fire forskningsspørsmål
1) På hvilken måte har lærer tilegnet seg kunnskap om overgrep?
2) Hvilke erfaring har lærere og hva gjøres i praksis med mistanke om overgrep?
3) Hvordan vurderer læreren sin egen kompetanse om seksuelle overgrep?
4) Har lærere drevet forebyggende tiltak mot overgrep?
Metode:
Med utgangspunkt i oppgavens problemstilling, har jeg valgt å gjennomføre en spørreundersøkelse med lærere som respondenter. Ved bruk av spørreskjemaet håpet jeg å få flere svar fra respondentene, og på den måte få bedre innsikt i lærernes kompetanse om emnet. Det var seks skoler som deltok og fire av dem var fordelt på klassetrinn 1-7 og to på klassetrinn 1-10. Til sammen var det 43 lærere som deltok i spørreundersøkelsen. Respondentene var både fra Østlandet og Vestlandet. Datamaterialet ble behandlet i Statistical Package for Social Science (SPSS).
Hovedresultater:
Hovedfunnene i studien viser at de fleste lærere i studien har ikke fått nødvendig undervisning om seksuelle overgrep mot barn i sin utdannelse. Mange av respondentene savnet dette temaet under sin grunnutdannelse. For de fleste lærere er kunnskapen om overgrep tilegnet gjennom media.
Videre kommer det frem at lærere vurderer sin egen kompetanse om overgrep som lav, de mangler kunnskaper om samtalemetodikk med barn og foreldre. De viser også lav kompetanse i å gjenkjenne symptomer på overgrepsutsatte barn. I tillegg vurderer de også sin kompetanse i å identifisere barn som kan være utsatt for overgrep som lav.
I undersøkelsen kommer det frem at de fleste lærere er positivt innstilt til å drive med forebyggende arbeid og de føler at de får støtte fra ledelsen.