Sammendrag
Bakgrunn og formål
Bakgrunn for oppgaven er min egen interesse for stamming som kommunikasjonsvanske. Jeg har ønsket å se på førskolelæreres perspektiv i behandling av førskolebarn som stammer. Førskolebarn tilbringer store deler av dagen i barnehage med førskolelærere som sine nærmeste voksenpersoner, og derfor er disse pedagogene svært viktige i det indirekte arbeidet som gjøres med førskolebarn som stammer. Med dette som utgangspunkt har jeg ønsket å finne ut av førskolelæreres opplevelse av veiledning fra logopeder. Gjennom mer kunnskap om temaet vil man kanskje kunne styrke praksisen både hos logopeder og pedagoger. På bakgrunn av dette er min problemstilling:
Hvordan opplever barnehagepersonale veiledning fra logopeder i arbeid med førskolebarn som stammer? Blir de tryggere i egen praksis?
Metode og utvalg
For å finne ut av problemstillingen har jeg valgt å benytte kvalitativt design med intervju som metode. Intervjuet er best egnet når jeg ønsker å finne ut av opplevelsen til de jeg snakker med. Som ramme for intervjuene har jeg brukt en intervjuguide. Intervjuene er gjort på informantenes arbeidsplass, transkribert, og tilslutt analysert i nvivo. Materialet er kodet så åpent som mulig, uten på forhånd bestemte kategorier. Utvalget består av to informanter. De er begge pedagoger, og jobber som førskolelærere i to ulike barnehager i Oslo. I arbeidet med å finne informanter møtte jeg på uventede utfordringer. Av de mange som fikk tilsendt forespørsel om å delta, svarte en stor andel at de aldri hadde møtt barn som stammer, eller hatt logoped inne i barnehagen. Dette er interessant når vi vet at en relativt stor andel av førskolebarn stammer.
Resultater
Pedagogenes tidligere erfaringer med veiledning, eller mangel på veiledning, påvirker opplevelsen de har hatt av den aktuelle veiledningen. Videre ser det også ut til at logopedens evne til veiledning og formidling påvirker opplevelsen pedagogene har hatt. Trygge logopeder gir trygge pedagoger. Informantene forteller at barnas resultater, profesjonalitet fra logopedene, og informasjon om tiltak, har gjort dem tryggere i sin praksis. Det har kommet fram at en bedre avklaring i forkant av veiledningen samt felles kriterier for hva veiledning bør inneholde, kan være hensiktsmessig å utarbeide.