Abstract
Bakgrunn, formål og problemstilling: Denne undersøkelsen er knyttet opp mot forskningsprosjektet Kunnskapsgenerering i det spesialpedagogiske praksisfeltet (KiSP) ved Institutt for Spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Tematikken i oppgaven er sammenhenger mellom lese- og staveferdigheter blant elever på 8. trinn. Sammenlignet med lesing er det forsket langt mindre på skriving, og denne ubalansen danner behov for ny innsikt i forhold som angår skriving. Andre studier som har undersøkt sammenhenger mellom lesing og staving har i hovedsak studert elever i barneskolealder, med særlig fokus på de første klassetrinnene. Funnene har avdekket sterke sammenhenger mellom disse ferdighetene blant de yngste elevene, mens det har vært større variasjon i resultatene knyttet til eldre elever. Blant forskere har det også vært ulike meninger om hvor stort prosessammenfall det er mellom lesing og staving. Valg av problemstilling og fokus på elever i ungdomsskolealder bygger på disse betraktningene. Få studier har tatt for seg denne aldersgruppen, noe som gir behov for mer informasjon om sammenhenger mellom lese- og staveferdigheter blant elever som vanligvis har relativt etablerte ferdigheter. Både ordavkoding og leseforståelse er undersøkt i sammenheng med staving.
Metode og design: Undersøkelsen har en kvantitativ tilnærmingsmetode, og et ikke-eksperimentelt design. Utvalget består av 111 elever ved 8. trinn på de to byskolene i Oslo som deltar i forskningsprosjektet til KiSP. Staveferdigheter er kartlagt med data fra STAS. For å kartlegge leseferdigheter, er det benyttet data fra Ordkjedetesten, S-40 og Nasjonale prøver i lesing. Av disse måler Ordkjedetesten ordavkoding, mens S-40 måler elementær leseforståelse og Nasjonale prøver avansert leseforståelse. Det er også benyttet data fra Raven, som måler nonverbal intelligens. Denne testen ble inkludert for å fungere som kontrollvariabel.
Analyse: I analysene er det benyttet en statistisk tilnærming til datamaterialet. Elevenes resultater på de ulike testene er analysert med krysstabell, bivariat korrelasjonsanalyse (Pearsons r) og regresjonsanalyse.
Resultater: I resultatene fra de statistiske analysene ble det funnet moderate og betydelige sammenhenger mellom lesing og staving blant elever på 8. trinn. Ordavkoding (Ordkjeder) viste som forventet den sterkeste sammenhengen med staving, mens avansert leseforståelse (Nasjonale prøver) hadde lavest sammenheng med staving.
VII