Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:36Z
dc.date.available2016-08-16T22:30:46Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-23en_US
dc.identifier.citationBerntsen, Line. Inkludering av barn med Down syndrom i barneskolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31391
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Oppgaven er tilknyttet forskningsprosjektet ”Språkutvikling hos barn med Down syndrom” og omhandler inkludering av barn med Down syndrom i barneskolen og deres ekspressive språkferdigheter. Tanken er at kunnskap om sammenheng mellom grad av inkludering i skolen og barnas språkferdigheter kan bidra i den pedagogiske diskusjonen rundt tilpasset opplæring i skolen. Et inkluderende utdanningssystem er et verdensomspennende mål, hvor tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring er sentrale skolepolitiske intensjoner. Når så utviklingshemmede som gruppe ser ut til å være den gruppen som hyppigst blir gitt et segregert opplæringstilbud, var dette en aktuell målgruppe i forhold til inkluderingsspørsmålet. Forskning har i tillegg indikert at tenåringer med Down syndrom som er fullt inkludert i ordinære skoler i England, viser signifikant bedring innen blant annet ekspressive språkferdigheter, som er et av vanskeområdene hos barn med Down syndrom. Talevansker hos barn med Down syndrom ser ut til å ha innvirkning på deltagelse i skolehverdagen (Dolva, 2009). Formålet med denne studien har derfor vært å undersøke i hvilken grad elever med Down syndrom er inkludert i den norske skolen i dag, og om de ekspressive språkferdighetene har en betydning i den sammenhengen. Masteoppgavens problemstilling er som følgende: I hvilken grad er det en sammenheng mellom skolens evne til å legge til rette for inkludering i barneskolen og språkferdigheter hos norske barn med Down syndrom? Metode: Problemstillingen er belyst gjennom en kvantitativ metodisk tilnærming, og det er benyttet et ikke-eksperimentelt tverrsnittsdesign av deskriptiv art. Undersøkelsen baserer seg på språkdata hentet fra språktestene Bildebenevning fra WPPSI-III (Wechsler, 2002) og Grammatic closure fra ITPA (S.A. Kirk, McCarthy & W.E.Kirk, 1968), gjort på 43 barn med Down syndrom født i 2002, og besvarelser fra en spørreundersøkelse om barnas opplæringstilbud gjort blant barnas lærere/spesialpedagoger. Spørreundersøkelsen har blant annet innhentet informasjon om inkludering i klassens faglige og sosiale fellesskap, skolens fokus på inkludering, og lærernes spesialpedagogiske kompetanse/kurs/erfaringer i forhold til å tilpasse opplæringen for barn med Down syndrom. Lærerkompetanse er brukt som en tredjevariabel, fordi den kunne ha en effekt på grad av inkludering i tillegg til elevenes språkferdigheter. Analyse: Det er benyttet både deskriptiv og analytisk statistikk, og det er blitt benyttet korrelasjons- og regresjonsanalyser ved hjelp av programmet SPSS for å få svar på undersøkelsens problemstilling. Det er i tillegg benyttet konstruerte skalavariabler i analysen. Hovedresultater: Resultatet av undersøkelsen viser en signifikant sammenheng mellom grad av inkludering og elevenes ekspressive språkferdigheter slik de er målt i denne undersøkelsen. De ekspressive språkferdighetene bidro signifikant med en unik del (15.6 %) av variansen i grad av inkluderingen i undersøkelsens utvalg, og en stor del av variansen er dermed ikke forklart gjennom denne undersøkelsen. Undersøkelsen viser at skolene har en vei å gå i forhold til å nå målsetningen om full deltagelse for alle. Elevene med Down syndrom deltar mest i praktiske aktiviteter og fag som gym, turer, ekskursjoner, musikk, kunst og håndverk, men blir i stor grad tatt ut av klassens fellesskap i akademiske fag som matematikk, engelsk og norsk. Dette speiler lærernes oppfatning av nytteverdien elevene har av å være inkludert i klassens sosiale fellesskap versus det faglige fellesskapet. Hvor flertallet av elevene rapporteres å ha stor nytte av å være sosialt inkludert, mens synet på nytteverdien av å være faglig inkludert er mer delt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleInkludering av barn med Down syndrom i barneskolen : en kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom inkludering og språkferdigheteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-12en_US
dc.creator.authorBerntsen, Lineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Berntsen, Line&rft.title=Inkludering av barn med Down syndrom i barneskolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28738en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo124375en_US
dc.contributor.supervisorHovedveileder Liv Inger Engevik og biveileder Solveig Lysteren_US
dc.identifier.bibsys11425303xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31391/2/Masteroppgave.spesialpedagogikk.Line.Berntsen.2011.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata