Sammendrag
Det foreligger i dag en rekke studier som påviser sammenheng mellom barns morfologiske kompetanse og leseferdigheter (Carlisle, 1995; Deacon & Kirby, 2004; Nagy, Berninger, & Abbott, 2006). Morfologi er imidlertid et komplekst språklig domene, som står i nær tilknytning til andre språkkomponenter. På grunn av dette spør flere om morfologiske ferdigheter bidrar selvstendig til leseutviklingen, eller om bidraget er et produkt av morfologiens relasjon til andre språkområder (Fowler & Liberman, 1995; Shankweiler et al., 1995; Singson, Mahony, & Mann, 2000) For å kunne svare på dette spørsmålet må man utforske hvilket forhold som eksisterer mellom morfologi og andre språklige komponenter, med det formål å kunne si noe om morfologiens rolle som selvstendig språkdomene.
Denne longitudinelle studien har undersøkt hvilken betydning vokabular og fonologisk bevissthet har for utviklingen av morfologisk bevissthet. Mer spesifikt har det blitt undersøkt om vokabular og fonologisk bevissthet ved 5 år, kan predikere morfologisk bevissthet ett år senere i et utvalg på ca 200 barn med typisk språkutvikling. Studien har blitt gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metodisk tilnærming, hvor barnas ferdigheter ble kartlagt med ulike psykometriske tester. For å undersøke sammenhengen mellom variablene, ble det tatt i bruk hierarkisk multippel regresjon. Ved bruk av denne metoden ble det undersøkt hvor stor del av variasjonen i morfologisk bevissthet som kunne forklares av vokabular og fonologisk bevissthet – både hver for seg og samlet.
Resultatene viste at både vokabular og fonologisk bevissthet ved 5 år hadde signifikante unike bidrag til morfologisk bevissthet ved 6 år. Bidragene var imidlertid relativt små, og en stor del av variasjonen i morfologisk bevissthet sto igjen uforklart etter at vokabular og fonologisk bevissthet var ført inn i analysen. Samlet antyder disse resultatene at vokabular og fonologisk bevissthet har betydning for utviklingen av morfologisk bevissthet, men at morfologisk bevissthet likevel til en viss grad utvikles uavhengig av disse ferdighetene.