dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:03:28Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:03:28Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.date.submitted | 2009-06-08 | en_US |
dc.identifier.citation | Godøy, Jenny. Forberedelse til å takle hverdagen?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31156 | |
dc.description.abstract | Problemstilling
I norsk allmennlærerutdanning råder det et spenningsforhold mellom teori og praksis. Dette kommer blant annet frem i NOKUT sin evaluering av utdanningen gjennomført i 2006. Mangelen på opplæring forankret i både teoretisk- og praktisk teori ser ut til å gi konsekvenser for studentene i møtet med yrket. Det mye omtalte praksissjokket preger mange nyutdannete læreres yrkeshverdag.
Da pedagogikkfaget er viktig for en lærers grunnleggende ferdigheter i yrkessammenheng, har jeg valgt å se nærmere på mulige endringer som kan gjøres i dette faget for å bidra til en bedre overgang fra utdanning til yrke. I avhandlingen drøftes både innhold og undervisningsmetoder i pedagogikkfaget som kan bidra til å ”bygge bro” mellom teori og praksis.
Med dette utgangspunkt drøftes følgende problemstilling i avhandlingen:
Hvordan kan studentaktive arbeidsformer og kontekstuell læring i pedagogikkfaget bidra til å heve nyutdannete læreres relasjonelle og sosiale ferdigheter?
Metode/kilde
Data i avhandlingen er hentet inn gjennom både spørreskjema og halvstrukturert forskningsintervju med åpen tilnærming, jf Kvale (1997). Informantene er nyutdannete lærere som har jobbet som kontaktlærere på småskole- og mellomtrinnet i ca. 6 måneder. Spørsmålene retter seg mot følgende tre hovedområder:
• Den første tiden som lærer.
• Møtet mellom teori og praksis.
• Yrkesutfordringer og pedagogikkundervisning.
Litteraturomfang
Nyere teorier belyses på bakgrunn av om de kan bidra til utvikling av lærerstudenters relasjonelle og sosiale kompetanser. St.meld. nr. 11 (2008 - 2009) belyses gjennomgående i avhandlingen.
Hovedkonklusjon
Informantene opplever ikke pedagogikkfaget som noe sterkt bidrag for å mestre viktige sider ved yrkessituasjonen. Faget har ikke forberedt dem tilstrekkelig i forhold til relasjonelle og sosiale utfordringer. Derfor ser informantene et behov for å legge til rette for undervisningsformer som skaper nærhet til disse yrkesfunksjonene i utdanningen. I lys av data fra informantene diskuteres det i avhandlingen hvorvidt og hvordan slik undervisning bør gjennomføres for å oppnå en teori/praksis forankring, med fokus på bruk av studentaktive og kontekstuelle arbeidsformer.
Avhandlingens siste kapittel går inn på konkret organisering av undervisningen i henhold til oppgavens konklusjon. Litteratur i dette kapittelet er hentet fra fagfeltet psykodrama. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Forberedelse til å takle hverdagen? : kontekstuell læring og studentaktive arbeidsformer som bidrag til utvikling av læreres relasjonelle og sosiale kompetanse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2009-10-14 | en_US |
dc.creator.author | Godøy, Jenny | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Godøy, Jenny&rft.title=Forberedelse til å takle hverdagen?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-23225 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 92613 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Karl Øyvind Jordell | en_US |
dc.identifier.bibsys | 093512201 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31156/1/JennyxGodxyxxmasteroppgavex2009.pdf | |