Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:03:28Z
dc.date.available2013-03-12T13:03:28Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-08en_US
dc.identifier.citationGodøy, Jenny. Forberedelse til å takle hverdagen?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31156
dc.description.abstractProblemstilling I norsk allmennlærerutdanning råder det et spenningsforhold mellom teori og praksis. Dette kommer blant annet frem i NOKUT sin evaluering av utdanningen gjennomført i 2006. Mangelen på opplæring forankret i både teoretisk- og praktisk teori ser ut til å gi konsekvenser for studentene i møtet med yrket. Det mye omtalte praksissjokket preger mange nyutdannete læreres yrkeshverdag. Da pedagogikkfaget er viktig for en lærers grunnleggende ferdigheter i yrkessammenheng, har jeg valgt å se nærmere på mulige endringer som kan gjøres i dette faget for å bidra til en bedre overgang fra utdanning til yrke. I avhandlingen drøftes både innhold og undervisningsmetoder i pedagogikkfaget som kan bidra til å ”bygge bro” mellom teori og praksis. Med dette utgangspunkt drøftes følgende problemstilling i avhandlingen: Hvordan kan studentaktive arbeidsformer og kontekstuell læring i pedagogikkfaget bidra til å heve nyutdannete læreres relasjonelle og sosiale ferdigheter? Metode/kilde Data i avhandlingen er hentet inn gjennom både spørreskjema og halvstrukturert forskningsintervju med åpen tilnærming, jf Kvale (1997). Informantene er nyutdannete lærere som har jobbet som kontaktlærere på småskole- og mellomtrinnet i ca. 6 måneder. Spørsmålene retter seg mot følgende tre hovedområder: • Den første tiden som lærer. • Møtet mellom teori og praksis. • Yrkesutfordringer og pedagogikkundervisning. Litteraturomfang Nyere teorier belyses på bakgrunn av om de kan bidra til utvikling av lærerstudenters relasjonelle og sosiale kompetanser. St.meld. nr. 11 (2008 - 2009) belyses gjennomgående i avhandlingen. Hovedkonklusjon Informantene opplever ikke pedagogikkfaget som noe sterkt bidrag for å mestre viktige sider ved yrkessituasjonen. Faget har ikke forberedt dem tilstrekkelig i forhold til relasjonelle og sosiale utfordringer. Derfor ser informantene et behov for å legge til rette for undervisningsformer som skaper nærhet til disse yrkesfunksjonene i utdanningen. I lys av data fra informantene diskuteres det i avhandlingen hvorvidt og hvordan slik undervisning bør gjennomføres for å oppnå en teori/praksis forankring, med fokus på bruk av studentaktive og kontekstuelle arbeidsformer. Avhandlingens siste kapittel går inn på konkret organisering av undervisningen i henhold til oppgavens konklusjon. Litteratur i dette kapittelet er hentet fra fagfeltet psykodrama.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleForberedelse til å takle hverdagen? : kontekstuell læring og studentaktive arbeidsformer som bidrag til utvikling av læreres relasjonelle og sosiale kompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-14en_US
dc.creator.authorGodøy, Jennyen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Godøy, Jenny&rft.title=Forberedelse til å takle hverdagen?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23225en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92613en_US
dc.contributor.supervisorKarl Øyvind Jordellen_US
dc.identifier.bibsys093512201en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31156/1/JennyxGodxyxxmasteroppgavex2009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata