Abstract
Problemstilling
I norsk allmennlærerutdanning råder det et spenningsforhold mellom teori og praksis. Dette kommer blant annet frem i NOKUT sin evaluering av utdanningen gjennomført i 2006. Mangelen på opplæring forankret i både teoretisk- og praktisk teori ser ut til å gi konsekvenser for studentene i møtet med yrket. Det mye omtalte praksissjokket preger mange nyutdannete læreres yrkeshverdag.
Da pedagogikkfaget er viktig for en lærers grunnleggende ferdigheter i yrkessammenheng, har jeg valgt å se nærmere på mulige endringer som kan gjøres i dette faget for å bidra til en bedre overgang fra utdanning til yrke. I avhandlingen drøftes både innhold og undervisningsmetoder i pedagogikkfaget som kan bidra til å ”bygge bro” mellom teori og praksis.
Med dette utgangspunkt drøftes følgende problemstilling i avhandlingen:
Hvordan kan studentaktive arbeidsformer og kontekstuell læring i pedagogikkfaget bidra til å heve nyutdannete læreres relasjonelle og sosiale ferdigheter?
Metode/kilde
Data i avhandlingen er hentet inn gjennom både spørreskjema og halvstrukturert forskningsintervju med åpen tilnærming, jf Kvale (1997). Informantene er nyutdannete lærere som har jobbet som kontaktlærere på småskole- og mellomtrinnet i ca. 6 måneder. Spørsmålene retter seg mot følgende tre hovedområder:
• Den første tiden som lærer.
• Møtet mellom teori og praksis.
• Yrkesutfordringer og pedagogikkundervisning.
Litteraturomfang
Nyere teorier belyses på bakgrunn av om de kan bidra til utvikling av lærerstudenters relasjonelle og sosiale kompetanser. St.meld. nr. 11 (2008 - 2009) belyses gjennomgående i avhandlingen.
Hovedkonklusjon
Informantene opplever ikke pedagogikkfaget som noe sterkt bidrag for å mestre viktige sider ved yrkessituasjonen. Faget har ikke forberedt dem tilstrekkelig i forhold til relasjonelle og sosiale utfordringer. Derfor ser informantene et behov for å legge til rette for undervisningsformer som skaper nærhet til disse yrkesfunksjonene i utdanningen. I lys av data fra informantene diskuteres det i avhandlingen hvorvidt og hvordan slik undervisning bør gjennomføres for å oppnå en teori/praksis forankring, med fokus på bruk av studentaktive og kontekstuelle arbeidsformer.
Avhandlingens siste kapittel går inn på konkret organisering av undervisningen i henhold til oppgavens konklusjon. Litteratur i dette kapittelet er hentet fra fagfeltet psykodrama.