Sammendrag
Hovedfokus i denne oppgaven er sammenhenger mellom rus og/eller psykiske vansker hos mødre med særlig vekt på depresjon, og hvilken betydning dette kan ha for det tidlige mor-barn-samspillet i 3 måneders alderen, samt barnets kommunikative, mentale og motoriske
evner ved 12 måneder.
Oppgaven tar utgangspunkt i transaksjonsmodellen, og drøfter ulike risikofaktorer som kan føre til utviklingsvansker hos barn. Videre gjennomgås teori og forskning når det gjelder samspill og samspillsvansker. Risiko forbundet med psykiske problemer hos foreldre og rus under svangerskapet, er omtalt i egne kapitler. Teoristudien danner bakgrunnen for formulering av følgende problemstillinger:
1) Er det gruppeforskjeller når det gjelder grad av angst og depresjon hos mødrene, generell optimalitetet målt før fødsel, barnets gestasjonsalder og samspillsferdigheter ved tre måneder?
2) Er det gruppeforskjeller i kommunikative, mentale og motoriske ferdigheter hos barna ved 12 måneder?
3) Er det sammenheng mellom rus og/eller psykiske vansker hos mødre, optimalitetsindeksen og kvaliteten på samspillet ved tre måneder, og barnets kommunikative, mentale og motoriske
ferdigheter ved 12 måneder?