Sammendrag
Problemområde
Tema for oppgaven omhandler samarbeidet mellom hjem og skole. Hva som finnes av litteratur og forskning, og om dette er å finne i Kunnskapsløftet har gitt grunnlag for følgende problemstilling: En analyse av betingelser for hjem-skole-samarbeid i et flerkulturelt samfunn i Læreplanverket for Kunnskapsløftet.
Formålet med oppgaven er å sette et søkelys på vektleggingen av samarbeidet mellom hjem og skole, og samarbeidets verdi. Målet med samarbeidet er at alle elever uavhengig av språklig eller kulturell bakgrunn, skal utvikle sine faglige og sosiale egenskaper best mulig.
Metode
I oppgaven har jeg benyttet meg av den hermeneutiske tilnærmingen, hvor jeg presenterer stoffet etter å ha jobbet meg gjennom litteraturen og kommet frem til den innsamling gitt i oppgaven. Ved siden av den hermeneutiske tilnærmingen, har jeg også benyttet meg av de kildekritiske prinsipper.
Kilder
Jeg har benyttet meg av både offentlige dokumenter som Læreplanverket for Kunnskapsløftet, Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen og stortingsmeldinger. Ved siden av dette har jeg benyttet meg av teoretikerne Urie Bronfenbrenner, Anton Hoëm og John I. Goodlad. Jeg har også benyttet meg av annen litteratur som blant annet Utdanningsdirektoratet, Foreldreutvalget for grunnskolen, Thomas Nordahl, Ingerid Worning Berglyd, Ingerid Bø, Birte Ravn, Unn-Doris Karlsen Bæck og Inger Marie Kileng.
Hovedkonklusjoner
Hva som skal til for å få til et godt hjem-skole-samarbeid avhenger av flere faktorer. Aktører som foreldre, lærere og elever er med på å påvirke dette samarbeidet. Gjennom en analysering av Kunnskapsløftet, viser det seg at de ulike betingelsene for et hjem-skole-samarbeid blir vektlagt i forskjellig grad. Betingelsene for et hjem-skole-samarbeid som jeg har sett etter er kommunikasjonsformer; plikter, ansvar og rettigheter; tillit; holdninger til samarbeidet; og foreldre- og lærermedvirkning. Noen av betingelsene presiseres mer enn andre, og medfører til vanskeligheter rundt gjennomførbarheten.
Generelt består Kunnskapsløftet av mindre konkrete begreper og vage formulering, noe som medfører til individuelle tolkninger for gjennomføringen av læreplanen. Dette er også tilfelle ved hjem-skole-samarbeidet. Hvordan det skal være mulig å få gjennomført et vellykket hjem-skole-samarbeid for alle elever, viser seg å være problematisk. Dette kan også sees gjennom Bronfenbrenners og Hoëms analyseringsmodeller om barnets utvikling i et hjem-skole-samarbeid.