Abstract
Problemområde og problemstilling
Mellom 15 og 20 prosent av barn og unge i Norge har psykiske plager som de blir så påvirket av at det går utover deres funksjonsnivå. 30-50 prosent av befolkningen vil rammes av en psykisk lidelse i løpet av livet. Elever tilbringer mye tid på skolen og de fleste opplever den positivt, men noen utsettes for belastninger der, som kan stimulere utvikling av psykiske vansker. Skolen kan sette inn tiltak for å forebygge psykiske vansker, i håp om at flere elever kan utvikle god psykisk helse.
Oppgavens problemstilling er: Psykiske lidelser i ungdomsalderen: Mestringsperspektiver og hvordan de kan brukes for å forebygge psykiske lidelser hos ungdom.
Når det gjelder problemstillingens første ledd blir det gjort rede for puberteten, psykologisk og sosial utvikling hos ungdom og de vanligste psykiske lidelsene som rammer dem. Temaet forbygging begrenser seg til hva skolen kan gjøre for å forebygge psykiske vansker hos elever på ungdomstrinnet, knyttet opp til mestringsperspektivene som omtales. Mestringsperspektivene er Antonovskys opplevelse av sammenheng, resiliens, selvbildeteori og self-efficacy.
Oppgaven er teoretisk og bygger på litteratur fra fagbøker og tidsskrifter.
Hovedkonklusjon
Flere ungdommer enn barn har psykiske lidelser og det er grunn til å anta at denne økte forekomsten kan relateres til utviklingen i denne perioden av livet. Kjennskap til risikofaktorer knyttet til utviklingen og relatert til de ulike lidelsene gir informasjon som kan brukes til å utvikle tiltak for å forebygge psykiske lidelser.
De forebyggende tiltakene som er presentert her benytter ulike metoder og retter seg mot ulike problemer og grupper av elever. De kan med fordel kombineres for å forebygge psykiske lidelser hos elever. På en annen side er det flere risikofaktorer og problemer de ikke fokuserer på. Forebygging i kun ett miljø fører til at andre miljøer fortsatt kan ha uheldig innvirkning på elevene. Dette begrenser muligheten skolen har for å forebygge psykiske lidelser.