Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:56:14Z
dc.date.available2013-03-12T12:56:14Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-03-23en_US
dc.identifier.citationNilsen, Torild Marie. Konflikt og konfliktkompetanse i arbeidslivet. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30929
dc.description.abstractI denne oppgaven forsøker jeg å se på hvordan vi forholder oss til fenomenet konflikt og konfliktkompetanse i arbeidslivet. Jeg hevder at alle mennesker som regel har nok kompetanse til å håndtere konflikter, men at denne kompetansen ofte ikke blir benyttet og regnet som vesentlig. I alt for stor grad overlates konfliktfeltet til eksperter og utenforstående. Dette kan henge sammen med hvordan vi forstår konflikters funksjoner, som kaos og uorden, som konsoliderende eller konstituerende funksjon, som spill og ritualer, som frigjørende og konstruktive, som unngåelige eller ønskelige. Jeg tar også frem noen fenomener som kan være beslektet med konflikter, slik som krise, endring og utvikling for å se hvordan disse begrepene kan belyse vårt forhold til konflikt. Ved å se på noen ulike strategier for konflikthåndtering, drøfter jeg hvordan ulik forståelse av konflikt og tenkning om konfliktkompetanse kommer til uttrykk. Blant strategiene for konflikthåndtering drøfter jeg mer inngående den løsningsfokuserte tilnærmingen til konflikter og det anerkjennende intervju. Dette er to innfallsvinkler som i større grad har som mål å fremheve folks egen kompetanse til å løse sine problemer. En måte å få frem kompetanse på er å gi veiledning til en eller begge parter i en konflikt. En slik konfliktveiledning ivaretar både behovet for å anerkjenne hverandres kompetanse og gir muligheter til refleksjon over egne løsningsmønstre. Det er kanskje ikke nødvendig å vente til at en konflikt er oppstått for å etterspørre denne kompetansen. Gjennom bruk av anerkjennende intervju kan en hente frem de beste konflikterfaringene i en virksomhet og slik utvikle konfliktkompetansen til en større gruppe. Et viktig element i disse to tilnærmingene er å tenke gjennom hvordan språket er med på å skape våre liv og våre felleskap. Hvordan vi utnytter de kommunikative virkemidlene på godt og vondt for å finne mening i vår tilværelse, er utgangspunkt for å vurdere språkets makt og virkekraft.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKonflikt og konfliktkompetanse i arbeidslivet : om hvordan vi forstår, bruker og håndterer konflikter med utgangspunkt i kompetanse hos individer og grupperen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-06-27en_US
dc.creator.authorNilsen, Torild Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nilsen, Torild Marie&rft.title=Konflikt og konfliktkompetanse i arbeidslivet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15066en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo55268en_US
dc.contributor.supervisorEldar Bjørneremen_US
dc.identifier.bibsys070882622en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30929/1/55268.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata