Abstract
Problemstilling
Hvordan gi et likeverdig undervisningstilbud til elever med
Asperger-syndrom i barneskolen, gitt at beskrivelsen av
Asperger-syndrom er riktig, hvilke konsekvenser har dette for:
1. Skolesituasjonen ved vekt på lærerolle
• Faglig
• Sosialt
2. Den totale rammen som må være tilstede for at skolen skal kunne imøtekomme behovet.
Forskning gir oss mer kunnskap om menneskers fungering. Med dette følger også flere kategorier, diagnoser, som gjør at vi har mulighet til å sette ord på et menneskes fungering. Asperger-syndrom er en relativ ny diagnose, en diagnose som flere barn har fått og får i den senere tid. Jeg stiller spørsmål ved om denne kunnskapen kommer ut i skolen og preger den forståelsen og den praktiske pedagogikken som
møter barnet på barneskolen.
Metode
Metoden i denne teoretiske oppgaven må sies å ligge
innenfor en hermeneutisk forståelsesramme. Ved å bruke ulike tekster, opplæringsloven og Læreplan 97 har jeg prøvd å få fram de problemene barn med Aspergersyndrom har som følge av sin funksjonshemning, hva
behovet på skolen dermed blir og de rettighetene barnet har til et likverdig undervisningstilbud. Jeg har ikke valgt å sette spørsmålstegn ved Aspergersyndrom, men isteden prøvd å belyse hva denne diagnosen vil kreve i en undervisningssammenheng. Jeg har derfor
brukt ulike tekster for å belyse omfanget og drøftet det opp mot der rettighetene barnet har på skolen.
Kilder
Kildene til denne oppgaven består av litteratur innenfor
utviklingspsykologi, spesialpedagogikk og offentlige dokumenter og lovverk.
Som hovedkilde har jeg benyttet boka til H. Martinsen, T. Nærland, K. Steindal og S. von Tetzchner. Som støttelitteratur har jeg bl.a brukt N. Kaland, C. Gillberg, T. Attwood , J. Handorff og E. Ekevik. Når det gjelder lovverk og læreplan har jeg valgt å bruke L-97 og Ø. Slette (red.).
Resultater/konklusjon
Kapittel 1 er Innledningen hvor jeg drøfter avgrensingen av oppgaven, problemstillingen og metodevalg.
I kapittel 2 beskriver jeg de fem ulike uttrykksformene for forståelsesproblemer som personen med Asperger-syndrom har. Jeg har tatt utgangs punkt i boka til Martinsen m.fl. for å beskrive disse og hvordan de viser seg for eleven på skolen.
I kapittel 3 går jeg litt nærmere inn på hvordan forståelsesproblemene og eleven med Asperger-syndrom sin kognitive stil skaper problemer for barnet på skolen, både sosialt og faglig. Og hvilke konsekvenser en ikke (godt nok) tilrettelagt undervisningstilbud kan medføre for barnet med Asperger-syndrom.
I kapittel 4 drøfter jeg hvordan barneskolen må tilrettelegge
undervisningen, med hensyn til eleven med Aspergersyndrom, for at denne eleven skal få et likeverdig undervisningstilbud. Målet med kapittelet er å belyse det omfange av tiltak, både faglig og sosialt, som må til for å gi dette barnet mulighet til å nå de mål som opplæringslovet og læreplanen sier at hvert barn skal nå uavhengig av sin læreforutsetning og ved hjelp av tilrettelagt undervisning.