Sammendrag
Tema og problemstillinger
Oppgaven tar for seg ulike innfallsvinkler ved en leders bruk av metaforer i en organisasjonsanalyse, og som læring i en organisasjon.
Problemstillingene: Er metaforer anvendelig som tolkning av en organisasjon, og på hvilken måte? Hvordan kan metaforer for læring brukes av lederen i en organisasjon?
Gareth Morgan (1998) bruker metaforer, Bolman og Deal (2004) bruker fortolkningsrammer og Mary Jo Hatch (2001) bruker ulike perspektiver på organisasjonsteorien for å forstå en organisasjon. I oppgaven brukes tre ulike metaforer sammen med tilhørende rammer og perspektiver for å få frem en holistisk organisasjonsanalyse. De tre utvalgte metaforene er maskinmetaforen som er knyttet til den strukturelle rammen, organismemetaforen til Human Resource rammen og kollasjmetaforen knyttet til den symbolske rammen. Metaforer for læring brukes av lederen i organisasjonen. Anna Sfard (1998) bruker to læringsmetaforer som grupperer ulike læringsteorier. De er tilegnelsemetaforen og deltakelsemetaforen som sammen med metaforen organisasjonslæring, knyttes til lederens læringsperspektiver når han foretar sin organisasjonsanalyse.
Hovedkonklusjoner
Det er viktig at en leder behersker ulike metaforer, organisasjonsteoretiske perspektiver og fortolkningsrammer når han foretar en organisasjonsanalyse. Dette bidrar til en mest mulig holistisk analyse.
For å få til en god organisasjonsanalyse kreves det en leder som kan foreta en kritisk evaluering og refleksjon i organisasjonen,og metaforer er anvendelige og egnet til dette formålet. Lederen har ansvar for organisasjonslæringen. Metaforer kan brukes som læring for lederen, sammen med organisasjonsteori og pedagogiske teorier.