Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:49Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:49Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-29en_US
dc.identifier.citationØi, Kristian Theodor. KRL-fagets nøytralitet og objektivitet. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30801
dc.description.abstractProblemområde: I 2004 slo FNs menneskerettighetskomité fast at det norske grunnskolefaget kristendoms-, religions- og livssynskunnskap verken var nøytralt eller objektivt. Det sto således i strid med FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. Jeg har vurdert norske myndigheters oppfølging av kritikken. Et sentralt spørsmål har vært om faget er nøytralt og objektivt i 2006. Metode: Dokumentstudier. Argumentativ metode ut fra normativ, politisk teori. Anvendelse av politisk liberalisme som kriterium for nøytralitet. Data/kilder: Relevante lover, forskrifter, rundskriv, stortingsdokumenter, læreplaner og folkerettslige dokumenter. John Rawls’ teori om politisk liberalisme. Habermas’ kritikk av Rawls, samt Rawls’ tilsvar til kritikken. Distinksjonen mellom substansiell og prosedural rettferdighet. Relevant litteratur: Borchgrevink, Dale, Lindholm, MacIntyre, Møse, Plesner, Straume, Wingård m.fl. Hovedkonklusjoner Jeg har kommet frem til to hovedkonklusjoner. For det første har jeg konkludert med at faget er å betegne som objektivt i 2006. I denne forbindelse har jeg vurdert fagets saklighet og form. På den andre siden har jeg konkludert med at faget ikke er nøytralt, i den forstand at faget – pr. 2006 – ikke er kompatibelt med politisk liberalisme. I disse drøftingene har jeg fokusert på fagets innhold. Jeg mener at den andre konklusjonen har konsekvenser for den første, i den forstand at et fags innhold nødvendigvis ikke kan skilles helt fra dets form. Jeg har argumentert for at det kulturhistoriske aspektet ved KRL-faget er viktig. Det er derfor viktig å ikke forkaste alle intensjonene bak faget. Jeg har utarbeidet og vurdert fire alternative modeller som kan erstatte dagens KRL-fag. Det alternativet jeg går inn for, er forsøkt utarbeidet så det skal samsvare både med Menneskerettighetene og politisk liberalisme. Dette alternativet innebærer også at majoritet og minoritet møtes i et felles religions-, livssyns- og etikkfag.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKRL-fagets nøytralitet og objektivitet : politisk liberalisme i en utdanningskonteksten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-09-06en_US
dc.creator.authorØi, Kristian Theodoren_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Øi, Kristian Theodor&rft.title=KRL-fagets nøytralitet og objektivitet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12908en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo41684en_US
dc.contributor.supervisorIngerid Straumeen_US
dc.identifier.bibsys061404055en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30801/1/hoved_13pkt.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata