Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:42Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:42Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-27en_US
dc.identifier.citationGodø, Ingrid H.. Når det å velge er viktigst. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30718
dc.description.abstractTema Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hva påvirker ungdom i et lite, ruralt kystsamfunn når de står overfor avgjørende valgsituasjoner som kan knyttes til deres fremtidsorientering? Som oppgavens tittel gir en pekepinn på representerer problemstillingen temaet ungdoms fremtidsorientering i en lokal kontekst. Oppgaven tar utgangspunkt i en tilnærming til denne problemstillingen som favner både individ og kontekst. Det vil si at det fokuseres på hva og hvordan ungdommene velger og hvilke betydning konteksten, altså deres sosialiseringsmiljø, har i denne sammenhengen. Studien representere slik et forsøk på å belyse hvilke påvirkning det å vokse opp i et lite, ruralt kystsamfunn, dominert av tradisjonell sysselsetting, kan ha for ungdoms fremtidsorientering i dag. Metode Feltarbeid ble valgt som metodisk tilnærming for å belyse det aktuelle temaet. Dette innebærer en kvalitativt orientert tilnærming som ivaretar et perspektiv som fokuserer både på individet og på den samfunnsmessige og kulturelle konteksten individet lever i og samhandler med andre individer. Valg av metodisk tilnærming er slik tilpasset oppgavens problemstilling. Deltagende observasjon og semistrukturerte intervjuer er benyttet for å innhente data. Kilder Det empiriske grunnlaget for denne oppgaven er data samlet inn under feltarbeidet på øya ”Omna”. To sett av data, henholdsvis loggbok fra deltagende observasjon og transkriberte opptak av semistrukturerte intervjuer med 14 ungdommer på øya, utgjør det empiriske materialet for studien. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven representeres hovedsaklig ved ulike perspektiver, fra pedagogisk sosiologi og sosialpsykologi, som belyser forholdet mellom individ og samfunn. Oppgavens problemstilling kan sees i forhold til en spenning mellom tradisjon og modernitet. For å belyse dette forholdet benyttes to ulike teoretiske perspektiver. Først teorier som har fokus på sosial reproduksjon. Disse teoriene danner utgangspunkt for å si noe om tradisjoners betydning for ungdoms valg og fremtidsorientering. Så teorier som kan oppfattes som en kritikk mot reproduksjonsperspektivet. Det handler da om teorier som vektlegger endring og oppløsning som sentrale kjennetegn ved det moderne samfunn. Teori om sosialisering er også en sentral del av teorigrunnlaget for denne studien. Mead sin teori om sosialisering oppfattes som særlig viktig i denne sammenhengen på grunn av vektleggingen av forholdet mellom individ og miljø. Sosialiseringsteori belyser hvordan individet utvikler seg, og sin identitet, i samspill med sine omgivelser. Resultater De funn som presenteres i denne oppgaven peker mot at den lokale konteksten kan ha betydning for fremtidsorienteringen til ungdom på ”Omna”. Den innvirkningen det lokale miljøet og kulturen har kan trolig settes i sammenheng med tradisjonelle forhold i lokalsamfunnet, også fiskeriet og den betydning det har hatt for mange generasjoner på ”Omna”. Men den betydning den lokale konteksten har ser ikke ut til å ligne den typen betydning dette gis i hva man kan kalle et reproduksjonsperspektiv. Likevel peker funn fra studien mot at tradisjonelle lokale perspektiver er en del av det handlingsgrunnlaget og de referanserammene menneskene i dette lokalsamfunnet forholder seg til, også de unge i sin fremtidsorientering. Det lokale perspektivet tenkes å representere en verdi for menneskene på ”Omna”, og blir slik en del av det sosialiseringsinnholdet de som vokser opp der møter. Sammenfatte kan man si at verdien bygger på et aktør perspektiv, eller aktør –mentalitet, der det handlende, ansvarlige og aktive individet er idealet. Det antas at dette lokale perspektivet, som grunnlag for handling, fungerer på samme måte i dag som tidligere. Valgene de unge tar i dag skiller seg på flere måter fra det som tradisjonelt sett har vært vanlig i dette kystsamfunnet, men det er grunnlag for å anta at handlingsrunnlaget er det samme.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNår det å velge er viktigst : om ungdom, fremtidsorientering og en lokal konteksten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-09-30en_US
dc.creator.authorGodø, Ingrid H.en_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Godø, Ingrid H.&rft.title=Når det å velge er viktigst&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11172en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo27682en_US
dc.contributor.supervisorVegard Nergården_US
dc.identifier.bibsys051772469en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30718/1/godo.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata