Abstract
Tema
Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hva påvirker ungdom i et
lite, ruralt kystsamfunn når de står overfor avgjørende valgsituasjoner som kan knyttes
til deres fremtidsorientering? Som oppgavens tittel gir en pekepinn på representerer
problemstillingen temaet ungdoms fremtidsorientering i en lokal kontekst. Oppgaven tar
utgangspunkt i en tilnærming til denne problemstillingen som favner både individ og
kontekst. Det vil si at det fokuseres på hva og hvordan ungdommene velger og hvilke
betydning konteksten, altså deres sosialiseringsmiljø, har i denne sammenhengen.
Studien representere slik et forsøk på å belyse hvilke påvirkning det å vokse opp i et
lite, ruralt kystsamfunn, dominert av tradisjonell sysselsetting, kan ha for ungdoms
fremtidsorientering i dag.
Metode
Feltarbeid ble valgt som metodisk tilnærming for å belyse det aktuelle temaet. Dette
innebærer en kvalitativt orientert tilnærming som ivaretar et perspektiv som fokuserer
både på individet og på den samfunnsmessige og kulturelle konteksten individet lever i
og samhandler med andre individer. Valg av metodisk tilnærming er slik tilpasset
oppgavens problemstilling. Deltagende observasjon og semistrukturerte intervjuer er
benyttet for å innhente data.
Kilder
Det empiriske grunnlaget for denne oppgaven er data samlet inn under feltarbeidet på
øya ”Omna”. To sett av data, henholdsvis loggbok fra deltagende observasjon og
transkriberte opptak av semistrukturerte intervjuer med 14 ungdommer på øya, utgjør
det empiriske materialet for studien. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven
representeres hovedsaklig ved ulike perspektiver, fra pedagogisk sosiologi og
sosialpsykologi, som belyser forholdet mellom individ og samfunn. Oppgavens
problemstilling kan sees i forhold til en spenning mellom tradisjon og modernitet. For å
belyse dette forholdet benyttes to ulike teoretiske perspektiver. Først teorier som har
fokus på sosial reproduksjon. Disse teoriene danner utgangspunkt for å si noe om
tradisjoners betydning for ungdoms valg og fremtidsorientering. Så teorier som kan
oppfattes som en kritikk mot reproduksjonsperspektivet. Det handler da om teorier som
vektlegger endring og oppløsning som sentrale kjennetegn ved det moderne samfunn.
Teori om sosialisering er også en sentral del av teorigrunnlaget for denne studien. Mead
sin teori om sosialisering oppfattes som særlig viktig i denne sammenhengen på grunn
av vektleggingen av forholdet mellom individ og miljø. Sosialiseringsteori belyser
hvordan individet utvikler seg, og sin identitet, i samspill med sine omgivelser.
Resultater
De funn som presenteres i denne oppgaven peker mot at den lokale konteksten kan ha
betydning for fremtidsorienteringen til ungdom på ”Omna”. Den innvirkningen det
lokale miljøet og kulturen har kan trolig settes i sammenheng med tradisjonelle forhold i
lokalsamfunnet, også fiskeriet og den betydning det har hatt for mange generasjoner på
”Omna”. Men den betydning den lokale konteksten har ser ikke ut til å ligne den typen
betydning dette gis i hva man kan kalle et reproduksjonsperspektiv. Likevel peker funn
fra studien mot at tradisjonelle lokale perspektiver er en del av det handlingsgrunnlaget
og de referanserammene menneskene i dette lokalsamfunnet forholder seg til, også de
unge i sin fremtidsorientering. Det lokale perspektivet tenkes å representere en verdi for
menneskene på ”Omna”, og blir slik en del av det sosialiseringsinnholdet de som vokser
opp der møter. Sammenfatte kan man si at verdien bygger på et aktør perspektiv, eller
aktør –mentalitet, der det handlende, ansvarlige og aktive individet er idealet. Det antas
at dette lokale perspektivet, som grunnlag for handling, fungerer på samme måte i dag
som tidligere. Valgene de unge tar i dag skiller seg på flere måter fra det som
tradisjonelt sett har vært vanlig i dette kystsamfunnet, men det er grunnlag for å anta at
handlingsrunnlaget er det samme.