Sammendrag
TEMA OG PROBLEMOMRÅDE
Temaet for oppgaven er hjemmeundervisning. Hvordan oppleves det som forelder å ta barnet sitt ut av skolen til fordel for hjemmeundervisning? Hvordan er forholdet mellom hjem og kommune når hjemmeundervisning er valgt? Hvordan reagerer nærmiljøet på hjemmeundervisning? Formålet med oppgaven er å gi en detaljert beskrivelse av hvordan foreldre opplever å holde barna sine hjemme fra skolen til fordel for hjemmeundervisning. Hovedproblemstillingen lyder: “Hvordan oppleves det som forelder å ta barnet sitt ut fra skolen til fordel for hjemmeundervisning?”. Underproblemstillingene begrenser foreldrenes opplevelser til: (1) “Hvorfor velger foreldre hjemmeundervisning for sitt barn?” og (2) “Hvordan forholder kommunen og nærmiljø seg til foreldrenes valg av hjemmeundervisning?”.
Denne undersøkelsen kan generaliseres til lignende tilfeller. Kunnskap om hjemmeundervisning, og innsikt i hvordan foreldrene på sin side opplever det å holde barna sine hjemme til fordel for hjemmeundervisning, kan bidra til en økt bevisstgjøring om hjemmeundervisning generelt, hjemmeundervisningens utfordringer, og hvorfor konflikter om hjemmeundervisningen oppstår. Med økt bevisstgjøring rundt hjemmeundervisning kan også konfliktnivået mellom hjem og kommune i hjemmeundervisningssaker bli redusert. En slik kunnskap kan også bevisstgjøre skolemyndigheter og samfunnet øvrig om hvordan det oppleves å velge hjemmeundervisning for sitt barn, og hvordan legge forholdene til rette for at hjemmeundervisningen skal fungere på en tilfredsstillende måte for både hjemmet, skolemyndighetene og lokalsamfunnet.
TEORI
Det finnes ingen “grand-theory” om hjemmeundervisning. Det finnes derimot fragmenter og tilløp til teoretisering av delaspekter ved hjemmeundervisning som motiver, sosialisering, akademiske resultater og grupperinger av hjemmeundervisere som vil bli benyttet i denne oppgaven (for eksempel Apple, 2000; Blok & Karsten, 2011; Lubienski, 2000; Medlin, 2000; Petrie, 1995; Rothermel, 2003; Stevens, 2001). Av norsk forskning på hjemmeundervisning vil jeg benytte meg av Beck (2004, 2007).
Analysen og diskusjonen vil ha en sosiologisk vinkling, og teorier om samfunn av en mer generell karakter vil bli benyttet. Jeg vil drøfte de empiriske funnene i undersøkelsen med Mary Douglas’ teori om renhet og urenhet i samfunnet (Douglas, 1997), og Michel Foucaults teori om disiplinering i det moderne samfunnet (Foucault, 2008).
METODE
Den forskningsmetodiske tilnærmingen i oppgaven er empirisk. Forskningsdesignet er en casestudie med intervju som metodisk verktøy. Informantgruppen i undersøkelsen er en empirisk avgrenset enhet – et case. Den fenomenologiske forståelsen er sentral i min undersøkelse, og informantenes subjektive erfaringer og oppfatninger står i fokus. For analysen ble det utarbeidet analysekategorier som gjenspeilet sentrale temaer i undersøkelsen. Kategoriene ble dannet på grunnlag av intervjuguiden, men også de beskrivelser som forekom i intervjuene. Brinkmann & Kvale (2010), Yin (2009), Lincoln & Guba (1985), Kleven (2002) og Thagaard (2009) blir representert i denne delen av arbeidet.
RESULTATER
Resultatene i denne masteroppgaven viser fyldige, detaljerte og konkrete beskrivelser av hvordan syv foreldre som har hatt hjemmeundervisning for sine barn opplevde det å holde sine barn hjemme fra skolen til fordel for hjemmeundervisning.
Det kommer først frem hvilke forhold som lå til grunn for deres valg av hjemmeundervisning. Foreldrenes motiver for hjemmeundervisningen viste seg først og fremst å være situasjonsbestemte, og et foreldresamarbeid om hjemmeundervisning - kollektiv hjemmeundervisning - senket terskelen for å velge hjemmeundervisning for de fleste foreldrene.
Foreldrenes opplevelse av hjemmeundervisningen vil vises gjennom hvordan de opplevde kommunens og skolemyndighetenes holdning og håndtering av hjemmeundervisningen og nærmiljøets reaksjoner på hjemmeundervisningen. Forholdet mellom hjemmene og kommunen var til tider preget av et høyt konfliktnivå. Foreldrene fikk også både positive og negative reaksjoner fra nærmiljøet.