Abstract
Hovedtema for denne oppgaven er frafallet i videregående opplæring. Målet med oppgaven har vært å få kunnskap om hvordan den videregående skolen kan møte denne utfordringen. Jeg har ønsket å skrive en oppgave som er relevant for PP – tjenesten, og har derfor rettet fokus mot de faktorene i skolen som kan knyttes til læreren og læringsmiljøet. Følgende problemstilling er formulert: Hvordan kan videregående skoler jobbe for å redusere frafall?
For å svare på denne problemstillingen har jeg gjort en gjennomgang av relevant forskning på feltet. Denne gjennomgangen viser at selv om individuelle faktorer som elevenes hjemmebakgrunn og tidligere skoleprestasjoner øker sjansen for å falle fra, er det også faktorer i skolen som påvirker elevenes avgjørelse. I den sammenheng fremstår relasjonen til læreren som en betydningsfull faktor. Flere studier finner en sammenheng mellom elevenes oppfatning av denne relasjonen, og deres avgjørelse om å slutte i skolen (Pommeroy 1999, Croninger og Lee 2001, Lee og Burkham 2003). Dette er i tråd med annen skoleforskning som også vektlegger denne relasjonens betydning for elevers læring og trivsel i skolen (Nordenbo m. fl. 2008, Hattie 2009).
På bakgrunn av dette fremstår relasjonsutvikling som en viktig del av det pedagogiske arbeidet i den videregående skolen. Lærere som legger vekt på å utvikle gode relasjoner til sine elever kan bidra til at flere elever gjennomfører. Dette arbeidet fremstår som spesielt viktig overfor de elevene som har økt risiko for å slutte. Det er disse elevene som har mest å tjene på at relasjonen til læreren er god, og mest å tape hvis denne relasjonen er dårlig (Lee og Burkham 2003). For disse elevene kan det ha avgjørende betydning at læreren tilbyr støtte i de faglige og sosiale utfordringene de møter.
Noen videregående skoler forsøker å redusere frafallet ved å gi lærerne bedre muligheter til å utvikle gode relasjoner til sine elever. Dette gjøres blant annet ved å styrke lærernes relasjonskompetanse og redusere antall elever per kontaktlærer (Udir.no 2012). Det er imidlertid knyttet noen utfordringer til dette arbeidet, blant annet fordi mange lærere i videregående først og fremst har et faglig fokus i møte med sine elever (Davis 2003, Aasen og Kostøl 2011). På bakgrunn av studiene i denne oppgaven fremstår imidlertid arbeid med relasjoner som et viktig bidrag i den omfattende debatten om hvordan den videregående skolen kan forbedres slik at flere elever gjennomfører skolen.