Abstract
Konflikter eksisterer i alle organisasjoner og i alle grupper. Konflikter oppstår imidlertid ofte som følge av frustrasjoner skapt av strukturelle elle fysiske forhold på arbeidsplassen, som for eksempel organisering av arbeidet og romforhold. Dette kaller vi interpersonlige konflikter. Konflikter kan også oppstå av frustrasjoner som ansatte bærer på fra tidligere, eller fra andre livsarenaer; dette kaller vi intrapersonlige konflikter.
I dagligtale skiller mange mellom uenighet og konflikter. Folk kan være uenige uten å være i konflikt, men enhver uenighet kan føre til konflikt. Noen ser på uenigheter som noe positivt, noe som kan motivere folk til mer kreativitet, og konflikter som noe negativ, som kan låse partene.
i organisasjonenspsykologien finner man konflikter enten på grunn av konkurranse eller fordi folk sperrer for hverandre. De vil ikke at den andre skal vinne. Dette kan fåstore negative konsekvenser for organisasjonen, som foreksempel utbrenhet hos de involverte, psykiske belastninger, sykemeldinger og tap av ressurser. positive konsekvenser av en konflikt kan være økt kreativitet, nytenkning, utvikling og læring, både på individnivå og på organisatorisk nivå, samt bedre problemløsning.
Konflikter er ikke i seg selv farlige. Hvordan konflikter håndteres er avgjørende for hvorvidt de får negative eller positive konsekvenser. Mulige negative konsekvenser av konflikter kan være samarbeidsproblemer, både på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, redusert effektivitet og mistrivsel (som igjen har negative konsekvenser for organisasjonen og dens medarbeidere).
Et konfliktforebyggingsarbeid kan være både positivt og negativt. Mange karakteriserer konflikter som et ensidig onde, noe som bryter ned gruppen, organisasjonen og den enkelte involverte medarbeider. problemet med en slik innstilling er at vi blir mer opptatt av å bortforklare, fortrenge og undertrykke konfliktene enn av å forholde oss konstruktivt til dem. Et forebyggingsarbeid kan hindre at de involverte opplever en håntering av konflikten som i seg selv- konfliktskapende.
Det er ikke minst gjennom konflikter at man blir bedre kjent med skjulte sider av seg selv og av andre. Uten konflikt utvikler en nesten aldri evnen til å få empati for motparten. På den andre siden kan forebygging av konflikter spare mye tid og energi hos de ansatte, tid og energi som kan heller brukes til utvikling og forbedring av organisasjonens rutiner og virksomhet.