Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:51:11Z
dc.date.available2013-03-12T12:51:11Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-12-13en_US
dc.identifier.citationGlasø, Camilla. Innovasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30270
dc.description.abstractOppgaven er en kvalitativ studie av innovasjon og innovasjonsprosessen og av innovasjonsmetodikk. Målet med oppgaven er tredelt. Jeg ønsker å undersøke innovasjon som fenomen, om innovasjon er nyttig og lønnsomt og hvilke anvendte organisatoriske lærdommer man kan trekke av innovasjonsforskningen. Noen av oppgavens spørsmål undersøkes nærmere i en mindre studie av et organisasjonsutviklingsprosjekt i et offentlig eid selskap. Spørsmålene om lønnsomhet og nytte må ses i denne sammenhengen. I denne studien legges det til grunn at innovasjon er en lærings- og endringsprosess. Jeg avrunder oppgaven med å presentere mine argumenter for at innovasjon er nyttig og at det er mulig å anvende innovasjonskunnskap i såvel utviklingsprosjekter som “vanlig” prosjektarbeid. Innovasjon må aksepteres og dypest sett forståes som lærings- og endringsarbeid. Innovasjon må forankres i en innovasjonsinfrastruktur som omfatter både organisatoriske grep og etablering av en innovasjonsmetodikk.nor
dc.description.abstractThis qualitative study ivestigates innovation, the innovation process and innovation methodology.The aims ar three. I investigate innovation as a phenomenon, the usefulness of innovation in company srategy, and which organizational learnings from the innovations theories may be applied. The questions are examined in a simple case study: the organizational development prosess in a governmental business. Usefulness and benefits of innovation must be percieved in this context. I conclude this study by presenting arguments that innovation indeed is useful, and innovation theory and models are applicable in develpomnet projects as well as "ordinary" project organized work. Innovations as a methodology must be accepted as learning and change processes. Innovation has to be founded in an innovation infrastructure organizationally and anchored in by innovation methodolocy.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleInnovasjon : Innovasjon i helsetjenesten, er det nødvendig da?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-02-01en_US
dc.creator.authorGlasø, Camillaen_US
dc.subject.nsiVDP::806en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Glasø, Camilla&rft.title=Innovasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30210en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo146835en_US
dc.contributor.supervisorProf. Ole T. Bergen_US
dc.identifier.bibsys120249022en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30270/1/Master-C-Glaso.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata