dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:51:11Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:51:11Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-12-13 | en_US |
dc.identifier.citation | Glasø, Camilla. Innovasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30270 | |
dc.description.abstract | Oppgaven er en kvalitativ studie av innovasjon og innovasjonsprosessen og av innovasjonsmetodikk. Målet med oppgaven er tredelt. Jeg ønsker å undersøke innovasjon som fenomen, om innovasjon er nyttig og lønnsomt og hvilke anvendte organisatoriske lærdommer man kan trekke av innovasjonsforskningen.
Noen av oppgavens spørsmål undersøkes nærmere i en mindre studie av et organisasjonsutviklingsprosjekt i et offentlig eid selskap. Spørsmålene om lønnsomhet og nytte må ses i denne sammenhengen. I denne studien legges det til grunn at innovasjon er en lærings- og endringsprosess.
Jeg avrunder oppgaven med å presentere mine argumenter for at innovasjon er nyttig og at det er mulig å anvende innovasjonskunnskap i såvel utviklingsprosjekter som “vanlig” prosjektarbeid. Innovasjon må aksepteres og dypest sett forståes som lærings- og endringsarbeid. Innovasjon må forankres i en innovasjonsinfrastruktur som omfatter både organisatoriske grep og etablering av en innovasjonsmetodikk. | nor |
dc.description.abstract | This qualitative study ivestigates innovation, the innovation process and innovation methodology.The aims ar three. I investigate innovation as a phenomenon, the usefulness of innovation in company srategy, and which organizational learnings from the innovations theories may be applied.
The questions are examined in a simple case study: the organizational development prosess in a governmental business. Usefulness and benefits of innovation must be percieved in this context.
I conclude this study by presenting arguments that innovation indeed is useful, and innovation theory and models are applicable in develpomnet projects as well as "ordinary" project organized work. Innovations as a methodology must be accepted as learning and change processes. Innovation has to be founded in an innovation infrastructure organizationally and anchored in by innovation methodolocy. | eng |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Innovasjon : Innovasjon i helsetjenesten, er det nødvendig da? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-02-01 | en_US |
dc.creator.author | Glasø, Camilla | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::806 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Glasø, Camilla&rft.title=Innovasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-30210 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 146835 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Prof. Ole T. Berg | en_US |
dc.identifier.bibsys | 120249022 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30270/1/Master-C-Glaso.pdf | |