Abstract
Oppgaven er en kvalitativ studie av innovasjon og innovasjonsprosessen og av innovasjonsmetodikk. Målet med oppgaven er tredelt. Jeg ønsker å undersøke innovasjon som fenomen, om innovasjon er nyttig og lønnsomt og hvilke anvendte organisatoriske lærdommer man kan trekke av innovasjonsforskningen.
Noen av oppgavens spørsmål undersøkes nærmere i en mindre studie av et organisasjonsutviklingsprosjekt i et offentlig eid selskap. Spørsmålene om lønnsomhet og nytte må ses i denne sammenhengen. I denne studien legges det til grunn at innovasjon er en lærings- og endringsprosess.
Jeg avrunder oppgaven med å presentere mine argumenter for at innovasjon er nyttig og at det er mulig å anvende innovasjonskunnskap i såvel utviklingsprosjekter som “vanlig” prosjektarbeid. Innovasjon må aksepteres og dypest sett forståes som lærings- og endringsarbeid. Innovasjon må forankres i en innovasjonsinfrastruktur som omfatter både organisatoriske grep og etablering av en innovasjonsmetodikk.
This qualitative study ivestigates innovation, the innovation process and innovation methodology.The aims ar three. I investigate innovation as a phenomenon, the usefulness of innovation in company srategy, and which organizational learnings from the innovations theories may be applied.
The questions are examined in a simple case study: the organizational development prosess in a governmental business. Usefulness and benefits of innovation must be percieved in this context.
I conclude this study by presenting arguments that innovation indeed is useful, and innovation theory and models are applicable in develpomnet projects as well as "ordinary" project organized work. Innovations as a methodology must be accepted as learning and change processes. Innovation has to be founded in an innovation infrastructure organizationally and anchored in by innovation methodolocy.