Abstract
FAM kan forenklet beskrives som en enhet hvor kommunal legevaktordning og sykehusets akuttmottak er samordnet. Det kan være ulike modeller for slik samordning, fra kun samlokalisert, til bruk av enkelte felles ressurser og tjenester, til en helt integrert organisasjon. FAM ved sykehuset Asker og Bærum synes å være det eneste felles akuttmottak hvor legevakten delvis er samorganisert med sykehuset.
Etablering av FAM har vært en tidkrevende og kostbar prosess som i beskjeden grad har klart å innfri de opprinnelige visjonene for prosjektet. Våre undersøkelser antyder en beskjeden positiv effekt på kvaliteten av de akuttmedisinske helsetjenestene.
Vi har ikke gjort funn som sikkert indikerer at samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten er bedret. De ansatte vurderte i 2008 kommunikasjonen og informasjonsflyten som dårligere etter at FAM ble etablert.
FAM har medført økte kostnader til akuttmedisinsk helsetjenester i Asker og Bærum.
Sykehusets øvrige drift er ikke skjermet slik visjonen for FAM beskrev, dette skyldes i hovedsak at det ikke ble opprettet en observasjonsenhet.
Potensialet for FAM til å gi befolkningen enda bedre, tryggere og mer kostnadseffektiv helsehjelp hindres av gjeldende lov - og avtaleverk. I dagens situasjon mener vi at FAM bør avsluttes som et delvis integrert tiltak, og erstattes av en samlokalisert men separat organisert virksomhet. Ved å beholde samlokaliseringen bevarer man fordelene som ligger i muligheter for samhandling til pasientenes beste. Man kan skjerme sykehuset for henvendelser fra pasienter uten behov for spesialiserte tjenester, samtidig som kritisk tid kan spares for dem som trenger akutt avansert helsehjelp .