Sammendrag
Oppgaven belyser strategisk tenking i det kombinerte trening/livsstil - og bedriftshelsesegmentet av privat helsesektor, et område der det har vært relativt lite forskning av denne typen tidligere.
Oppgaven har tre hovedelementer.
Del 1: Historisk case studie for perioden fra 1997 fram til i dag.
Del 2: Teori
Del 3: Bruk av strategisk teori på caset.
Del 1 begynner med en beskrivelse av case-bedriften Synergi. Deretter følger en innledende teoridel som drøfter fellesgoder versus individuelle goder samt ulike former for regulering og finansiering av virksomheter. Så følger hoveddelen med en kvalitativ historisk case analyse av Synergi, etterfulgt av triangulering.
Del 2 begynner med gjennomgang av tidselementet i strategisk tenking, deretter omtales Boston Consulting Groups modell for vekst og markedsandel, Porters generiske konkurransestrategier og SWOT. Så kommer hoveddelen som tar for seg intern og ekstern analyse, før teoridelen avsluttes med et kapittel om allianser.
Del 3 bruker teorien til å analysere caset. Hvilken type bedrift er Synergi og hvilken del av helsemarkedet opererer bedriften i ? Deretter gjennomgås strategien over tid, etterfulgt av verdikonfigurasjons-beskrivelse. Neste ledd er applisering av VRIO-verktøyet, etterfulgt av SWOT med bruk av elementer fra RBV, ”5 forces” og makroanalyse. Så trekker jeg inn BCG-modellen og har et avsnitt om allianser, før det hele avsluttes med en vurdering av og forslag til hvordan videre vekst bør foregå.