Sammendrag
Formål: Å kartlegge synsavvik i en gruppe barn med hørselshemning. Samt å finne en eventuelle sammenhenger mellom henholdsvis synsavvik og grad av hørselshemning og synsavvik og risikofaktorer for utvikling av tilleggsvansker.
Teoretisk forankring: Synsundersøkelser av barn med hørselshemning viser en overhyppighet av synsrelaterte vansker (Nikolopoluos 2006, Brinks m.fl. 2001, Gottlieb 1985). Hørselshemmede personer er i stor grad avhengig av synssansen for å kunne kommunisere effektivt. Synet understøtter avkoding av språk ved munnavlesning og er en forutsetning for bruk av tegnspråk. Forholdsvis små synsavvik kan påvirke effektiv kommunikasjon.
Årsaken til en høyere forekomst av occulær patologi hos hørselshemmede kan være at viktige elementer i øye og øre blir utviklet fra samme embryoniske lag. Dette gjør øye og øre mer mottagelig for både genetiske og miljømessig påvirkning (Vision care for deaf children 2004).
Metode: Tverrsnittstudie, hvor 65 hørselshemmede barn fra tre fylker i alderen 0-9 år, ble synsutredet. Øynene ble undersøkt og refraksjon, visus, synsfelt, motilitet, strabisme, fargesyn, kontrastsyn, mørkesyn og visuokonstruksjon og/eller persepsjon ble vurdert etter standardiserte metoder.
Resultater: 60,0 % av barna hadde ett eller flere avvik i synsfunksjonen. De hyppigst forekommende funn er avvik i forhold til persepsjon og/eller visuokonstruksjon (32,3 %), refraksjon (26,2 %), strabisme (18,5 %) og visus (10,8 %). Ukorrigert visus på 0,3 er funnet hos 2 barn. Ingen barn ble diagnostisert med Usher. Vi finner ikke sammenheng mellom grad av hørselstap og synsavvik. Risikofaktorer for tilleggsvansker ble registrert hos 32,3 % av barna. Og det er større sannsynlighet for at disse barna har flere avvik i synsfunksjonen enn barn uten risikofaktorer (p=0,005).
Konklusjon: Forekomsten av synsavvik er høyere i utvalget enn i normal -populasjonen. Vi fant store avvik i persepsjon og/eller visuokonstruksjonsvansker. Barna er imidlertid unge og det er ønskelig med en grundigere kartlegging i forhold til disse vanskene når barna har blitt eldre. Vi finner ikke ulikheter i synsproblematikk knyttet til grad av hørselstap. Gruppen med mange risikofaktorer for utvikling av vansker i tillegg til hørselshemningen har høyere forekomst av synsavvik enn de uten. Det er viktig ikke å overdramatisere mange av funnene, gruppen med alvorlige synsavvik er liten.
Purpose: To describe visual problems in a group of children who are deaf or hard of hearing. Further to find a possible assosiations between visual problems and the degree of auditory loss and visual problems and risks for additional difficulties.
Background: Studies of the deaf population’s visual function has showed a prevalence of ophthalmic problems of approximately 40 % to 60 % (Nikolopoulos 2006, Brinks m.fl. 2001, Gottlieb 1985). Vision has a deciding impact on the acquisition of communication, especially in regards to sign language and lip-reading skills for this group. The high frequency of combined visual and auditory problems may be attributable to the fact that the eyes and the ears develop during the same embryonic period and from the same structure (Vision care for deaf children 2004).
Method: A cross sectional study where 65 hard of hearing or deaf children living in three counties, aged 0-9 years, were visually examined. Their eyes were examined and refraction in cycloplegia, visual acuity, contrast sensitivity, visual fields, colour vision, strabismus, night vision, oculomotoric function perception (visuomotor) skills were measured with standardized methods.
Results: 60% of the children were found to have one or more ophthalmic problems. The most common deviations were perception (visuomotor) skills (32.3 %), refraction (26.2 %), strabismus (18.5 %) and visual acuity (10.8 %). Visual acuity as low as 0.3, measured uncorrected, were found in 2 children. None of the children were diagnosed with Usher. In the group examined, there was no connection between visual problems and the type of hearing loss. 32.3 % were diagnosed with risks of developing additional conditions. Visual problems are more common for these children than those without risks of additional conditions (p=0,005).
Conclusion: The visual problems in this group of deaf and hard of hearing were more frequent than in the general population. We found a high frequency with perceptual problems in the selected group. The children are young so it is therefore necessary to study further the perceptual problems for these children at a later age. Differences in visual functions connected to the degree of hearing loss, were not found in the group. It is important not to overestimate the consequences of some of the visual problems that are pointed out; only a small group of children had serious visual problems. The group of children, who were at risk for additional difficulties, had more visual problems than those without such risks.