Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:23:08Z
dc.date.available2013-03-12T12:23:08Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-12-19en_US
dc.identifier.citationWoll, Anne-Trine. Fra trøste og bære til høste og lære. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28510
dc.description.abstractHensikt: Å hjelpe medarbeiderne å utforske sin egen situasjon for å utvikle og endre den gjennom etablering av et læringssystem etter Eikeland og Berg’s (1997) metode i en avdeling på Langerud Sykehjem. Ved å utvikle den kollektive erfarings- og organisasjonslæringen i avdelingen skulle medarbeiderne se på egne samarbeidsformer på en ny måte. Teori: Teori om organisasjonslæring, veiledningsteori. Teorien bygger begreper om dialog som arbeidsmetoden i dialogkonferanser, veiledning, refleksjon, samhandling og erfarings- og organisasjonslæring. Teorien er diskutert i en prosess med empirien og knyttet opp til handlingene i praksis. Metode: Aksjonsforskning er deltakende, situasjonsspesifikk og problemfokusert forskningsmetode som vektlegger kunnskapsutvikling fra situasjoner i praksis. Denne studien har vært forskning på egen praksis, individuelt og kollektivt. Aksjonsforskning av denne typen gir nærkontakt og læring gjennom førstehåndserfaring som deltaker i praktisk utvikling og endringsarbeid. Resultater: Medarbeiderne utviklet og endret seg selv og avdelingen til en bedre fellespraksis. Som følge av denne endringen ble de praktiske rutinene og pasientomsorgen også forbedret. Konklusjon: Gjennom prosessen i en av Langerud Sykehjems avdelinger utviklet medarbeiderne den kollektive erfaringslæringen ved å sette lys på egne samarbeidsformer. Dermed settes egen organisasjon i fokus. Ved å rette søkelyset direkte mot hvordan de i felleskap kommuniserte og løste arbeidsoppgaver i praksis, det vil si hvordan arbeidet var delt opp i hovedoppgaver og underoppgaver og fordelt på personer, hvordan samordningen foregår og liknende, utviklet de en ny og bedre fellespraksis. Medarbeiderne forbedret de praktiske rutinene og pasientomsorgen i avdelingen. Å mestre den prosessen for å mestre oppgavene bedre er organisasjonslæring i denne studiens terminologi. Nøkkelord: Organisasjonslæring, kollektiv erfaringslæring, medvirkning, læring, endringnor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra trøste og bære til høste og lære : En aksjonsforskningstudie - hvordan utvikle kompetanse i praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-01-16en_US
dc.creator.authorWoll, Anne-Trineen_US
dc.subject.nsiVDP::800en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Woll, Anne-Trine&rft.title=Fra trøste og bære til høste og lære&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17941en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo69070en_US
dc.contributor.supervisorOlav Eikelanden_US
dc.identifier.bibsys080068987en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28510/2/Hovedoppgave-Woll.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata