dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:23:08Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:23:08Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-12-19 | en_US |
dc.identifier.citation | Woll, Anne-Trine. Fra trøste og bære til høste og lære. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/28510 | |
dc.description.abstract | Hensikt:
Å hjelpe medarbeiderne å utforske sin egen situasjon for å utvikle og endre den gjennom etablering av et læringssystem etter Eikeland og Berg’s (1997) metode i en avdeling på Langerud Sykehjem. Ved å utvikle den kollektive erfarings- og organisasjonslæringen i avdelingen skulle medarbeiderne se på egne samarbeidsformer på en ny måte.
Teori:
Teori om organisasjonslæring, veiledningsteori. Teorien bygger begreper om dialog som arbeidsmetoden i dialogkonferanser, veiledning, refleksjon, samhandling og erfarings- og organisasjonslæring. Teorien er diskutert i en prosess med empirien og knyttet opp til handlingene i praksis.
Metode:
Aksjonsforskning er deltakende, situasjonsspesifikk og problemfokusert forskningsmetode som vektlegger kunnskapsutvikling fra situasjoner i praksis. Denne studien har vært forskning på egen praksis, individuelt og kollektivt. Aksjonsforskning av denne typen gir nærkontakt og læring gjennom førstehåndserfaring som deltaker i praktisk utvikling og endringsarbeid.
Resultater:
Medarbeiderne utviklet og endret seg selv og avdelingen til en bedre fellespraksis. Som følge av denne endringen ble de praktiske rutinene og pasientomsorgen også forbedret.
Konklusjon:
Gjennom prosessen i en av Langerud Sykehjems avdelinger utviklet medarbeiderne den kollektive erfaringslæringen ved å sette lys på egne samarbeidsformer. Dermed settes egen organisasjon i fokus. Ved å rette søkelyset direkte mot hvordan de i felleskap kommuniserte og løste arbeidsoppgaver i praksis, det vil si hvordan arbeidet var delt opp i hovedoppgaver og underoppgaver og fordelt på personer, hvordan samordningen foregår og liknende, utviklet de en ny og bedre fellespraksis. Medarbeiderne forbedret de praktiske rutinene og pasientomsorgen i avdelingen. Å mestre den prosessen for å mestre oppgavene bedre er organisasjonslæring i denne studiens terminologi.
Nøkkelord: Organisasjonslæring, kollektiv erfaringslæring, medvirkning, læring, endring | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Fra trøste og bære til høste og lære : En aksjonsforskningstudie - hvordan utvikle kompetanse i praksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-01-16 | en_US |
dc.creator.author | Woll, Anne-Trine | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::800 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Woll, Anne-Trine&rft.title=Fra trøste og bære til høste og lære&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-17941 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 69070 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Olav Eikeland | en_US |
dc.identifier.bibsys | 080068987 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28510/2/Hovedoppgave-Woll.pdf | |