Abstract
Hensikt:
Å hjelpe medarbeiderne å utforske sin egen situasjon for å utvikle og endre den gjennom etablering av et læringssystem etter Eikeland og Berg’s (1997) metode i en avdeling på Langerud Sykehjem. Ved å utvikle den kollektive erfarings- og organisasjonslæringen i avdelingen skulle medarbeiderne se på egne samarbeidsformer på en ny måte.
Teori:
Teori om organisasjonslæring, veiledningsteori. Teorien bygger begreper om dialog som arbeidsmetoden i dialogkonferanser, veiledning, refleksjon, samhandling og erfarings- og organisasjonslæring. Teorien er diskutert i en prosess med empirien og knyttet opp til handlingene i praksis.
Metode:
Aksjonsforskning er deltakende, situasjonsspesifikk og problemfokusert forskningsmetode som vektlegger kunnskapsutvikling fra situasjoner i praksis. Denne studien har vært forskning på egen praksis, individuelt og kollektivt. Aksjonsforskning av denne typen gir nærkontakt og læring gjennom førstehåndserfaring som deltaker i praktisk utvikling og endringsarbeid.
Resultater:
Medarbeiderne utviklet og endret seg selv og avdelingen til en bedre fellespraksis. Som følge av denne endringen ble de praktiske rutinene og pasientomsorgen også forbedret.
Konklusjon:
Gjennom prosessen i en av Langerud Sykehjems avdelinger utviklet medarbeiderne den kollektive erfaringslæringen ved å sette lys på egne samarbeidsformer. Dermed settes egen organisasjon i fokus. Ved å rette søkelyset direkte mot hvordan de i felleskap kommuniserte og løste arbeidsoppgaver i praksis, det vil si hvordan arbeidet var delt opp i hovedoppgaver og underoppgaver og fordelt på personer, hvordan samordningen foregår og liknende, utviklet de en ny og bedre fellespraksis. Medarbeiderne forbedret de praktiske rutinene og pasientomsorgen i avdelingen. Å mestre den prosessen for å mestre oppgavene bedre er organisasjonslæring i denne studiens terminologi.
Nøkkelord: Organisasjonslæring, kollektiv erfaringslæring, medvirkning, læring, endring