Abstract
Hensikten med denne teoretiske studien er å utvikle kunnskap om betydningen av empatibasert persepsjon for å respektere pasientens integritet.
Oppgavens teoretiske forankring når det gjelder moralsk kompetanse og persepsjon er hentet fra Blum, Vetlesen og Nortvedt. Hovedreferanse når det gjelder respekt for pasientens integritet er arbeidet til den svenske sykepleieforsker Margareta Andersson. Det forsøkes i denne studien å integrere eksisterende kunnskap på en ny måte, se nye sammenhenger og kritisk vurdere disse. Dette involverer en teoretisk klargjøring av ulike begreper, for så å beskrive, vurdere og drøfte konsekvenser av denne klargjøring for praksis. Studien viser at anerkjennelse av pasientens sykdomsopplevelse er et sentralt aspekt ved det å respektere hans integritet. Det blir tydeliggjort at empati evnens affektive og kognitive elementer spiller en betydelig rolle i både anerkjennelse og ivaretakelse av pasientens integritet.
Konklusjonen på denne studien er at en type moralsk kompetanse grunnlagt i den menneskelige empatievne er en uerstattelig del av sykepleierens moralske kompetanse.
The purpose of this theoretical study is to develop knowledge concerning empathy and the role of moral perception for respecting the patients integrity. The theoretical perspective concerning moral skill and moral perception is based upon works of Blum, Vetlesen and Nortvedt. The theoretical framework underlying the issue of respect for integrity, is the dissertation of the Swedish researcher i nursing, Margareta Andersson.
Excisting knowledge is integrated in new ways, trying to recognize new connections, and critically consider these. This involves a theoretical clarification of concepts, followed by describing, considering and discussing consequenses of this clarification for nursing practice. The findings reveal that a major concern in respecting the patient's integrity is acknowledging the patient's illness-experiences. Affective and cognitive elements of emotions play a significant role as preconditions for acknowledging and protecting the patients integrity. The study concludes that a moral competance grounded in the faculty of empathy, is an irreplaceable part of the nurse's moral skill in practice.