Abstract
Studiens problemstilling er å se på rekruttering av sykepleiere til sykehjem.
Hensikten med denne studien var å kartlegge og beskrive sjette semesters sykepleierstudenters holdning til sykehjem som arbeidsplass, med fokus på faktorer som fremmer og hemmer rekruttering av nyutdannede sykepleiere til sykehjem. Kim er benyttet som teoretisk rammeverk. Problemet studien beskriver er en del av Kims "praksisdomene".
Det ble benyttet et deskriptivt design. Den empiriske delen var basert på en post- enquete/ spørreundersøkelse som inneholdt strukturerte spørsmål for frembringe kvantitative data, og to åpne spørsmål for få fram data av kvalitativ art. Utvalget bestod av 111 sykepleierstudenter ved tre sykepleierhøgskoler i Oslo. Dette utgjør en svarprosent på 67 %.
Det ble blant annet fokusert på arbeidsbetingelser og arbeidsmiljø som bemanning, turnus, lønnsforhold, muligheter for fagutvikling, utdanningen i forhold til sykehjem som arbeidssted o.s.v. I likhet med tidligere forskning viste holdningen til sykepleierstudentene i undersøkelsen at sykehjem var lite attraktivt som arbeidssted etter endt utdanning. Studien viste at studentene mente det var lite bruk av sykepleieforskning i sykehjemmene, og at sykepleierne i sykehjemmene var lite opptatt av fagutvikling . Nesten alle sykepleierstudentene mente fagmiljøet var av stor betydning for nyrekruttering av sykepleiere til sykehjemmene, og at det var av stor betydning for studentenes valg av arbeidssted. Flertallet av studentene mente det var mangel på både sykepleiere og hjelpepleiere i sykehjemmene. Av ulike faktorer som kunne være med på å rekruttere nyutdannede sykepleiere til sykehjemmene var blant annet bedre lønn for arbeid i sykehjem enn i sykehus.
The study's research problem was to look at recruitment of newly educated nurses to nursing homes. The purpose of this study was to evaluate and describe the attitude of 6th term nursing students towards nursing homes as a place to work, focusing on factors which promote or impede the recruitment of newly educated nurses to nursing homes. Kim is used as the theoretical framework. The problem of this study is a part of Kims practice-domain.
A descriptive design was used in the study. The empirical part of the study was based on a questionnaire. It comprised a number structured questions presented in order to gain quantitative data and two open questions to obtain data of a more qualitative nature. The sample consisted of 111 student nurses from three nursing colleges in Oslo. This gave a response rate of 67 percent.
Among other things, emphasis was placed on working conditions and the working environment i.e. the staff to patient ratio levels, scheduling, salary, possibilities for further career training, education at preraration for working in nursing homes. In agreement with earlier research, the attitudes of students in this study confirmed that nursing homes were unattractive as places of seeking employment after graduation. The study showed that the students expected scarcity in nursing research based nursing practia in nursing homes, and that the nurses who were employed there showed little interest in career development. Almost all of the students held the opinion that the professional environment was of great importance for both the recruitment of new nurses to nursing homes and for the choice of the students` future workplace. The majority of the students meant that there was lack of both nurses and auxiliary nurses in registered nursing homes. Of the many different factors emerging from this study that could encourage recruitment of nurses to nursing homes was, among others, higher salary for employees in nursing homes that in hospitals.