Abstract
Denne oppgaven tar for seg sportsnyhetene i allmennkringkasterne NRK og TV2. Gjennom kvantitative og kvalitative innholdsanalyser, er målet å studere hvordan, og i hvilken grad kanalene prioriterer nyheter om idrettsarrangementer de har medierettighetene til. Funnene blir drøftet med utgangspunkt i journalistikkens profesjonsidealer, slik de er nedtegnet blant annet i Vær varsom- plakaten. Studien viser hvordan kanalene i ulik grad prioriterer nyheter om idretter og arrangementer kanalene har medierettigheter til. Analysene peker også på flere andre forhold som viser seg å henge nøye sammen med hvordan kanalene har posisjonert seg i rettighetsmarkedet.
This thesis deals with the sports news aired by the public broadcasters NRK and TV2. Through qualitative and quantitative content analysis, the aim is to examine how, and to what extent the broadcasters give priority to news about sports events they own the TV rights to. The results will be discussed in relation to the ethical ideals of journalism, as may be found in the Code of Ethics. The study shows how the broadcasters to different extent give priority to sports and sports they own the TV rights to. These analysis also points to several other circumstances that seem to be closely related to how these broadcasters are positioned in the TV rights market.