Abstract
I denne oppgaven ser jeg nærmere på forholdet mellom papiravisen og digitale satsninger i fem norske mediehus som henvender seg til ulike markeder og publikumsgrupper. Analysen baserer seg på intervjuer med avisledere i Aftenposten, Drammens Tidende, Indre Akershus Blad, Klassekampen og VG og tar for seg en rekke dagsaktuelle temaer knyttet opp mot endring i leservaner og digitalisering. Av oppgaven kommer det fram at papiravisen fortsatt har en viktig rolle i mediehusene og er helt avgjørende økonomisk. De digitale inntektene er foreløpig små i sammenligning. Samtidig viser den at de ulike mediehusene har høyst ulike publiseringsstrategier og at tilnærmingen til satsning på digitale plattformer i stor grad er påvirket av deres markedsposisjon. Mens Aftenposten, Drammens Tidende og VG søker digital vekst og digitale inntekter, i en fase preget av eksperimentering, verner i stor grad Indre Akershus Blad og Klassekampen om papiravisen.
In this thesis I examine the relations between the printed newspaper and digital platforms in five Norwegian media houses, which target different markets and audiences. The analysis is based on interviews with newspaper managers in Aftenposten, Drammens Tidende, Indre Akershus Blad, Klassekampen and VG and discusses a string of subjects of current interest, centered on alterations in media habits and digitalization. The thesis show that the printed newspaper still plays an important role and that its profit is vital for the financing of the media houses. The profits made from digital platforms are still small. It also shows that there are big differences in strategies for publishing among the media houses, and that investments made on digital platforms are highly influenced by their market position. While Indre Akershus Blad and Klassekampen are looking to preserve the printed newspaper, Aftenposten, Drammens Tidende and VG are in an experimental phase working towards an increase in both digital readership and digital profits.