Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg hvordan fotballklubbene generelt, og klubbene Rosenborg,Vålerenga og Brann spesielt, de siste årene har bygd opp egne medieavdelinger. Problemstillingen for denne oppgaven er todelt. For å svare på problemstillingene har jeg benyttet meg av dokumentanalyse og kvalitative forskningsintervjuer med relevante
informanter i fotballklubbene Rosenborg, Vålerenga og Brann.
Den første delen av problemstillingen handler om hvilke drivkrefter som ligger bak klubbenes mediesatsing. Jeg har gjennom min analyse funnet tre sentrale utviklingstrekk.: En bevisst satsing fra fotballens sentrale organer, digitalisering og kommersialisering av fotballen.
Den andre delen av problemstillingen min handler om hva som karakteriserer de norske toppfotballklubbenes mediesatsing i den digitale tidsalder. Min analyse har vist to hovedområder: medieproduksjon og mediehåndtering. Klubbene ønsker å få både i pose og sekk. De vil ha bred omtale i massemediene, samt mange brukere på sine egne medier.
This thesis examines how football clubs generally, and the Norwegian clubs Rosenborg, Vålerenga and Brann specifically, have created their own media departments in the last years. In answering this thesis I've made used of two central methods: document analysis, and
qualitative research interviews with relevant informers in the clubs Rosenborg, Vålerenga and Brann.
The first part relates to what driving forces can be found to explain the clubs' emerging media departments. In my analysis I've found three central characteristics: a deliberate focus from
the Norwegian central organs of football, digitalization and commercialization of football.
The second part relates to what factors characterize the Norwegian top clubs' media departments in the digital era. The analysis has shown two main areas: media production and media management. The results also show that the clubs not only wants wide coverage in the
mass media, but also as many users as possible for their own media production.