Abstract
Hver dag setter tusenvis av mennesker på seg hodetelefoner og skrur på MP3-spilleren idet de går ut av døren. Ved å gjøre dette endrer de den tiden de tilbringer i offentlige rom, på vei fra et sted til et annet. MP3-spilleren representerer en mobil og privat lydverden der lytteren må forholde seg på nye måter både til seg selv og verden rundt. Oppgaven handler om hvordan man ved å bruke MP3-spillere kan estetisere opplevelser i sin egen hverdag. Estetisering er ulike praksiser man tar i bruk for å overvinne hverdagen og gjøre den til sin egen. Ved hjelp av de medierte og personlige lydene kan brukere trekke seg tilbake til private, meningsfulle og behagelige deler av hverdagen der de føler seg trygge og har kontroll. Jeg har gjennomført
en kvalitativ undersøkelse blant 11 brukere av MP3-spillere, og veksler mellom teori og empiri for å besvare mine problemstillinger.
I oppgaven tar jeg utgangspunkt i to måter å estetisere opplevelser på. Den ene er knyttet til synet og opplevelsen av omgivelsene man beveger seg gjennom, og er en audiovisuell form for estetisering. Den andre formen for estetisering er knyttet til kognitive aspekter i opplevelsen, for eksempel hvordan de medierte lydene kan hjelpe brukere til å regulere tanker, stemninger og følelser i seg selv. De to formene for estetisering utelukker ikke hverandre, men påvirker hverandre gjensidig. Årsaken til at brukere estetiserer opplevelser kan blant annet bunne i behov for å takle og minimere usikkerhet i en hverdag som er preget av uvisshet og uforutsigbarhet, og ønsker om å skape ”utopiske” øyeblikk i hverdagen. I tillegg er vi som følge av en utstrakt mediebruk predisponert for estetiseringene,idet vi er blitt vant til formspråk og stereotyper knyttet til audiovisuelle opplevelser på film og tv. Oppgaven stiller blant annet spørsmål om hva brukere gjør for å estetisere hverdagen, hvordan de kan forvente estetiserte opplevelser og føle at de har en ”kontroll” over dem, og
hvilken rolle estetiseringene spiller for organiseringen av brukeres hverdagsliv.
Every day as they walk out the door, thousands of people put on their headsets and turn on their MP3-players. By doing this they change the public space they inhabit, on the move from one activity to another. The MP3-player represents a mobile and private sound world in which
the listener relates differently to himself and to the world around him. This thesis discusses how the use of MP3-players can result in an aestheticisation of everyday experience. Aestheticisation means strategies users adopt to transcend the mundane world they experience
every day, making it the user’s own. By listening to the mediated and personalized sounds they can withdraw into private, meaningful and pleasant realms where they feel empowered and in control. I have conducted a qualitative study among 11 users of MP3-players, and use
these empirical data together with established research to study how users aestheticise their experiences.
In my thesis I argue that there are two ways of aestheticising experience in everyday life. The first one is an audio-visual form of aestheticisation, and relates to our vision and the way we experience the surroundings we move through. The second way of aestheticising
experience is related to our mind and cognitive aspects of experience, for example the regulation of thoughts, emotions and moods. These two ways of aestheticising experience do not exclude each other, but rather influence each other reciprocally. Users aestheticise their experiences both as a response to the urban ”chill” they feel as they walk through the city, in order to cope with and minimize contingency, and to transform the mundane, everyday experiences into ”utopic” moments. The desire to aestheticise the experiences is also based on habitual predispositions of users located in wider media use, as users are accustomed to styles and stereotypes when it comes to audio-visual experience in film and television. Among the questions asked in the thesis is what users do to aestheticise experience, how they can expect to ”control” the aestheticisation, and what role the aestheticisation plays in the organisation of the everyday life of users.