Sammendrag
Denne oppgaven næranalyserer utsnitt fra tre fjernsynsprogrammer rettet mot førskolebarn. Ved å nedtegne konstruksjoner av kjønn fra programseriene ”Knøttene”, ”Powerpuff jentene” fra Cartoon Network, og ”Barnas Supershow” fra NRK, og sammenholde disse mot tradisjonelle kjønnsrollemønstre, genereres kjønnede fortolkninger og betydninger. Disse indikerer kulturelle koder og samfunnsstrukturer fjernsynes avspeiler. Analysefunnene framtolket av utsnittene indikerer at konstruksjonene i programmene fra den kommersielle kanalen Cartoon Network, er mindre begrensende enn kjønnskonstruksjonen i allmennkringkasteren NRK. Oppgaven avsluttes med en diskusjon av funnene, teori og nye perspektiver om medienes mer og mer fundamentale rolle i konstruksjon av egen identitet. Ved å fokusere på medieinnhold i tilbudet til førskolebarn, avsluttes oppgaven med perspektiver som fortolker hvem dagens barn og unge er i samfunnet vårt.
This thesis takes a closer look on pre-school children’s television programmes broadcasted in Norway. The thesis contains analyses of gender in clips of the programs Knøttene”, ”Powerpuff jentene” from Cartoon Network, and ”Barnas Supershow” fra NRK. By comparing the construction of gender in the programs towards traditional gender roles, gendered media messages are appearing. These indicate cultural codes and structures in the society. The thesis shows that the clips from the commercial channel are less limiting than the clips from the public broadcasters’. The conclusion contains a discussion of the analyses, theory and some new perspectives on the Medias role in identity processes. By focusing on media content presented to pre-school children, the theses finally discusses who today’s children and young ones are.