Abstract
Sammendrag
Hvilke konsekvenser får det når faget informasjon & samfunnskontakt utøves innenfor et bestemt bransjefelt? Legger det spesielle føringer på kommunikatørene? I denne avhandlingen anvender jeg et feltperspektiv på kommunikatører i den norske oljesektoren og undersøker hvordan de styres av strukturene og relasjonene til disse to ulike feltene. Oljebransjen er et mektig økonomisk næringsfelt med tunge strukturer og institusjoner. Informasjon & samfunnskontakt er på sin side et felt med mer kulturell kapital, hvor grensene er mer uavklarte og graden av institusjonalisering temmelig svak.
Funnene i denne intervjuanalysen viser at bransjetilhørigheten er svært viktig for kommunikatørene i oljebransjen. Oljekommunikatørene identifiserer seg i stor grad som ”oljearbeidere” og verdiene som står sentralt i bransjefeltet kommer til syne i deres praksis som kommunikatører. De viser en sterk lojalitet til oljefeltet både gjennom sin kompetanse, lokal og kulturell miljøforankring. De viser også klare oppfatninger om de ”hedningene” som står utenfor feltet og som ikke forstår og sympatiserer med bransjen. De har også klare feltspesifikke prioriteringer i forhold til interessenter og i en caseanalyse over den såkalte skattesaken i 2004 kommer mange av disse generelle funnene til syne i praksis. Her brukte næringen 30 millioner kroner på informasjon & samfunnskontakt i form av lobbykampanje for lavere skatt, uten å få gjennomslag med sine argumenter.
Summary
How are PR-professionals affected by the field of business in which they perform their line of work? In this thesis I take a field analytical approach to determine how PR-professionals in the Norwegian oil industry in their work is governed by structures in both a professional field of Public Relations and in the oil industry as a field of business. The Norwegian oil industry is a powerful and economically dominated business field with strong structures and institutions. Public Relations is on the other hand a field of more cultural capital, less defined boundaries and weaker institutions.
Findings in my interviews show that the relation to the business field of the oil industry is quite strong with my respondents. They seem to identify themselves more as “oil workers” than PR-professionals in general. They show belonging to the oil field through their competence, their local and cultural identification, and through their strong conceptions of the “pagans” that are not a part of their field and who don’t sympathize with the oil industry in issues. The findings also demonstrate how PR in the oil industry demand specific priorities on which stakeholders to focus on. Many of these general findings are demonstrated in the case analysis of the so called tax-case of 2004. Here the industry spent some 30 million kroner on a failed lobby campaign for lower taxes.