Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:46Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:46Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-12-21en_US
dc.identifier.citationMarksten, Ole Magnus. Musikkdistribusjon på Internett: tar fildeling livet av musikkindustrien?. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27590
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker fildeling og bruk av digitalt distribuert musikk blant en gruppe på 336 18- og 19-åringer i videregående skole. Oppgaven kartlegger omfanget av fenomenet blant norsk ungdom både i forhold til utbredelse og omfang, og undersøker sammenhenger mellom nedlasting og forskjellige bakgrunnsvariabler som økonomi, kjønn og interessefelt. Samtidig belyser oppgaven forholdet mellom fildeling og musikkindustri, med utgangspunkt i påstander om at fildeling har ødeleggende konsekvenser for musikkindustrien og at musikknedlasting erstatter kjøp av musikk i tradisjonelle distribusjonsformer. Forholdet mellom fildeling og industri undersøkes med to tilnærminger; både ved en strukturell analyse av endringer i markedssituasjonen for musikkdistribusjoner i perioden fra 1998-2004, og ved analyse av brukerdata fra spørreundersøkelsen i forhold til en teori om at fildeling i tillegg til å erstatte kjøp av musikk også har andre anvendelsesområder som ikke nødvendigvis står i opposisjon til musikkindustriens interesser.nor
dc.description.abstractThis thesis explores file sharing and use of digital music among a group of 336 18- and 19-year old youth in Norwegian schools. The thesis is mapping the extent of the file sharing phenomena among norwegian youth in terms of both diffusion and volume, and investigates possible coherences between downloading and different background variables such as disposable income, gender and fields of interest. The thesis is also examining the relation between music file sharing and the industry, using the claims that file sharing is having a devastating effect upon the music industry and that music file sharing is a replacement for purchasing traditionally distributed music as starting points. The relation between file sharing and the industry is investigated with two different approaches, both by a structural analysis of the market situation for traditionally distributed music between 1998-2004, and by analysis of user data gathered in the survey tested up against a theory that music file sharing in addition to a sales displacing use also has different areas of use witch not necessarily is in opposition to the interests of the music industry.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusikkdistribusjon på Internett: tar fildeling livet av musikkindustrien? : en kvantitativ studie av ungdom og bruk av internettdistribuert musikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-02-20en_US
dc.creator.authorMarksten, Ole Magnusen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Marksten, Ole Magnus&rft.title=Musikkdistribusjon på Internett: tar fildeling livet av musikkindustrien?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11771en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo34484en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Sæbøen_US
dc.identifier.bibsys060303786en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27590/2/34484.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata