Abstract
Denne masteroppgaven er en casestudie av Stavanger Aftenblads nettradiosatsning. Aftenbladet etablerte i 2004 tre nettradiokanaler med sterkt regionalt fokus i musikkformatering, nyheter og kulturprogrammer – en stor satsning i norsk sammenheng. Et større kvantitativt materiale, samt kvalitative intervjuer og interndokumenter ligger til grunn for analysen. Masteroppgaven undersøker hva satsningen består i og hvilke konsekvenser satsningen har hatt både internt i Aftenbladet og for medietilbudet. Nettradiosatsningen er et godt eksempel på hvordan mediebedrifter ønsker å ekspandere og effektivisere sin drift, og funnene kan gi et innblikk i ulike trender som gjør seg gjeldende i det norske og internasjonale medielandskapet. Analysen viser at nettradioen bare delvis evner å utnytte de muligheter som ligger i mediet. De interne prosessene i Aftenbladet kjennetegnes ved det vi har kalt stebarnskomplekset. Stebarnskomplekset beskriver nettradioens interne anseelse og manifesteres for eksempel gjennom at nettradioredaksjonen blir oversett av de øvrige redaksjonene. Målsetningene for satsningen viser at nettradioen ikke er et mål i seg selv, men et middel for å styrke eksisterende eller planlagte medier. Eksempelvis skal nettradioen være en treningsbane for en eventuell fremtidig radiokonsesjon, hvor opplæring i flermedial nyhetsproduksjon står sentralt. Til tross for at få ressurser og noe manglende koordinering bidrar til en lav andel av ekstern lyd i nyhetsbulletinene, viser analysen at nettradioens tilstedeværelse påvirker prioriteringer i nettavisen, noe som tydeliggjør samspillet mellom nettmediene. Nettradioens mest betydningsfulle rolle kommer imidlertid frem gjennom den store andelen musikk. Musikken definerer nettradioen som et utpreget sekundærmedium, og ikke minst som en tydelig regional kulturbærer.
This thesis presents a case study of the Norwegian newspaper Stavanger Aftenblad’s web radio project. In 2004, Stavanger Aftenblad launched three web radio stations with strong regional ties in terms of music format, news and arts- and culture shows. This is a major venture in the Norwegian media context. The basis for our analysis is a significant quantitative material, in addition to qualitative interviews and internal documents from Stavanger Aftenblad. This thesis explores the various components of the web radio project and the consequences of the project for the media corporation and the media output. The web radio project is a good example of how media corporations wish to expand and rationalize their operations. Our findings may provide insights into various trends that are increasingly important, both in the Norwegian and the international media world. The analysis shows that the web radio is only partially able to make use of the possibilities that are inherent in this media. The internal processes in Stavanger Aftenblad suffer from an inferiority complex we have termed the stepchild complexis. The stepchild complexis describes the internal standing of the web radio, and is manifested, for example, by the web radio being overlooked by the other editorial offices. The objectives of the web radio project show that the web radio is not an end in itself, rather, it is a means to strengthen existing or forthcoming media. For example, the web radio is intended as a “practice range” for a possible future radio licence, with in-house training of multi medial newsproduction as a central concern. In spite of the notion that limited resources and little coordination have contributed to a small share of external sound in the news bulletins, our analysis shows that the presence of the web radio affects the priorities of the online newspaper, which again serves to illuminate the interplay between the web based media. The most significant part played by the web radio, however, is evident through the large amount of music which is broadcasted. The music defines the web radio as a secondary media, and not least as a pronounced cultural force in the region.