Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:28Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:28Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-09-07en_US
dc.identifier.citationKittelsen, Lene Aasland. Audiovisuell subjektivitet i Buffy - the Vampire Slayer. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27578
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om audiovisuell subjektivitet i fjernsynsserien Buffy - The Vampire Slayer. Oppgavens hovedhypotese er at audiovisuelle tekster har en mening som oppstår i skjæringspunktet mellom lyd og bilde. Jeg benytter meg av Edward Branigans forståelse av at audiovisuelle tekster er strukturert gjennom narrative nivåer knyttet til karakterer som denne teorien er presentert i Narrative Comprehension and Film. Jeg undersøker hvordan lyden og bildet strukturerer subjektivitet og metaforikk ved å benytte seg av karakterbundne henvendelsesformer. Det er den meningen som oppstår i tekstens fiksjonelle univers jeg er opptatt av, og jeg konsentrerer meg derfor lite om hvordan audiovisualiteten fungerer i forhold til et realistisk perspektiv. De audiovisuelle teoriene som til nå foreligger har i all hovedsak tatt for seg denne problemstillingen, og jeg har funnet dem lite fruktbare for mitt formål. Som et resultat av dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i teorier som omhandler subjektivitet og metaforikk, og bruke disse som et springbrett inn i oppgavens emne.nor
dc.description.abstractThis paper is about the creation of audiovisual subjectivity in the television series Buffy - The Vampire Salyer. My main hypothesis is that an audiovisual text has a meaning that stems from the co-existence of aound and picture. Using Edward Branigans theory og levels of narration as it is presented in Narrative Comprehension and Film, I seek to answer how the audiovisual connection can explain the structuration through characters of subjectivity and metaphor in selected scenes from Buffy. My concern is with the meaning that is established within the fictional universe, therefore I do not go into detail about the presentation of the text in light of realism. Because the majority of audiovisual theory mainly focuses on this point, I have chosen to use theory of subjectivity and metaphor as a starting point, rather than spesific audiovisual theory, as they are better suited for the task at hand.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleAudiovisuell subjektivitet i Buffy - the Vampire Slayeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-02-22en_US
dc.creator.authorKittelsen, Lene Aaslanden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kittelsen, Lene Aasland&rft.title=Audiovisuell subjektivitet i Buffy - the Vampire Slayer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11788en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo30122en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.bibsys06032399xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27578/1/fullstendig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata