Abstract
Dette prosjektet er utført som en casestudie av prosjektfasen til debattprogrammet Standpunkt.
Hensikten med prosjektet er å undersøke hvordan begrepet interaktivitet har fått en dominerende posisjon i programproduserende og programsettende miljøer i NRK.
Jeg argumenterer for at interaktivitet har et sett av samlende og positive konnotasjoner og at disse kan bidra til å legitimere tjenester for publikumsdeltakelse. Jeg viser med støtte i relevant teori at interaktivitet er et begrep det er vanskelig å definere og argumenterer for at det er fruktbart å undersøke det som et emisk begrep i NRK.
I analysen av programprosjekteringen undersøker jeg hvordan prosjektgruppen utformet de konkrete tjenestene for publikumsdeltakelse under merkelappen interaktivitet . Jeg fokuserer
både på de konkrete tjenestene og de manifeste motivene prosjektgruppen jobbet etter.
Interactivity and public participation in the NRK is the result of a case study of the making of the Norwegian debate programme Standpunkt on the NRK. The purpose of the project is to explore the concept of interactivity , and how it has become a dominant concept amongst the management and those who produce programmes within the NRK.
I argue that interactivity has a set of positive and congregating connotations, and that these can legitimate the various services of public participation. By referring relevant theory I show that interactivity is a concept that is difficult to define and argue that it is constructive to explore it as an emic concept within the NRK.
By analysing the shaping of the programme I show how the project group formed the concrete services for public participation with reference to the concept of interactivity . I focus both on the concrete services and the manifest motives they worked by.