Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:05:45Z
dc.date.available2013-03-12T12:05:45Z
dc.date.issued2001en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationMoland, Jørgen H.. Den ærlige strateg. Hovedoppgave, University of Oslo, 2001en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27514
dc.description.abstractDenne studien drøfter forskningsinstitusjoners bruk av Internett til å formidle forskning. Oppgavens hovedproblemstilling er som følger: Hvordan og i hvilken utstrekning benytter norske forskningsinstitusjoner Internett som informasjonskanal? Problemstillingen besvares empirisk ved hjelp av både kvantitative og kvalitative metoder. Den kvantitative undersøkelsen baserer seg på innholdsanalyse av nettsider tilhørende 150 norske forskningsinstitusjoner i 1998 og 179 forskningsinstitusjoner i 2000. Den kvalitative undersøkelsen består av intervjuer av sentrale personer bak nettsidene til tre utvalgte institusjoner. Analysen gjøres på bakgrunn av Habermas' teori om den kommunikative handling og systemteori hentet fra fagfeltet informasjon og samfunnskontakt, supplert av hypertekst- og medieteori. Studien konkluderer med at informasjon om forskningsprosjekter og forskningsresultater generelt ikke er et prioritert informasjonsområde på norske forskningsinstitusjoners nettsider. De færreste institusjonene i utvalget utnytter de mulighetene som ligger i Internett som informasjons- og mediekanal. Undersøkelsen viser likevel at forskningsinstitusjonene samlet sett utnytter Internett bedre i 2000 enn i 1998. Institusjonenes forskningsformidling gjennom Internett virker i de fleste tilfeller tilfeldig og i liten grad institusjonalisert.nor
dc.description.abstractThis study examines research institutions' use of Internet for mediating science. The thesis' main approach is: How and to what extent do Norwegian research institutions use Internet as a medium for communicating science? This question is answered by quantitative and qualitative methods. The quantitative investigation is based upon content analysis of 150 research institutions' Internet sites in 1998, and 179 institutions' in 2000. The qualitative examination consists of interviews with persons responsible for the Internet sites of three selected institutions. Habermas' theory of communicative action and system theory from the field of Public Relations, and hypertext- and media theory, are the basis for the analysis. This study concludes that information on scientific projects and research findings is not a priority on Norwegian research institutions' Internet sites. Few of the institutions make use of the Internet's possibilities as an information- and media channel. However, this investigation shows that the research institutions used Internet more efficient in 2000 than in 1998. The institutions' science communication through Internet are in few cases a formal part of the organisational procedures, and only on rare occasions institutionalised.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen ærlige strateg : forskningsformidling på Internett : en studie av norske forskningsinstitusjoner 1998-2000en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-10en_US
dc.creator.authorMoland, Jørgen H.en_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Moland, Jørgen H.&rft.title=Den ærlige strateg&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2001&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-1179en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1764en_US
dc.identifier.bibsys011880724en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27514/1/forskningsformidling.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata