Sammendrag
Denne oppgaven studerer og problematiserer hvordan man utvikler brukergrensesnitt for World Wide Web webgrensesnitt. Oppgaven diskuterer og definerer begrepet interaktiv kommunikasjon i forhold til World Wide Web, og forslår å benytte en kombinasjon av bruksstudieretningen og resepsjonsforskning som strategi for å studere denne typen kommunikasjonsprosesser. Oppgavens undersøkelse og analyse er todelt: Den første delen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer med ni aktører i norsk internettbransje. Her hensikten å få innsikt i hva konsekvensene er av at disse aktørene med sine ulike faglige ståsteder, tilnærminger og ideologier har smeltet sammen til en bransje. Den andre delen foretar en komparativ analyse av en rekke norske nettsteder. Denne undersøkelsen baseres på en metode som kombinerer den kvalitative tekstanalysen med den metodikken som programvareindustrien benytter for å brukerteste sine systemer brukertesting (usability testing). Denne kombinasjonsmetodikken velger jeg å kalle kvalitativ webanalyse. For å studere disse prosessene, må man basere sin tilnærming på forskningsretninger innen samfunsvitenskapene, humaniora og informatikk. I den relativt korte tiden bransjen har eksistert, har det foregått en kontinuerlig profesjonalisering og differensiering av de kompetanser som inngår i en typisk utviklingsprosess. Denne trenden speiles også i det enorme tjenestespekteret som har etablert seg på World Wide Web i denne perioden.
This thesis evaluates the processes involved in the development of user interfaces for the World Wide Web web interfaces. The term interactive communication in relation to the web is discussed and defined. The thesis proposes a theoretical approach where uses and gratfication research is combined with reception studies to form a strategy studying interactive communication. The practical research is follows a two phase approach: The first phase is based on a qualitative interview survey with nine Norwegian internet professionals. The objective here is to establish an overview of, and to study the consquences of the internet business merging different professions, approaches and ideologies. The second phase is based on a qualitative analysis of several Norwegian web sites. This analysis combines the qualitative text analysis with the usability testing methodology established by the software industry. I choose to call this combined methodology qualitative web analysis. When studying these processes one have to combine theories, methodology and research from the social, aesthetic and computer sciences. In a relatively short period of existence, the competences involved in the internet industy has gone through a continuous professionalization and differentiation. This is also reflected in the wide range of services established during these years.