Sammendrag
Temaet for denne hovedoppgaven er en case studie av Nettåpent, en del av NRKs Internettsatsing i valgkampen 1997, VALG '97. Hovedfokus rettes mot bakgrunnen for dette prosjektet, og mot min undersøkelse av Nettåpents brukere. Jeg ser også nærmere på de økonomiske betingelsene for prosjektet, og på årsakene til at NRK som allmennkringkaster trenger en fornyelse. Kan en slik nettsatsing være en brikke i denne fornyelsesprosessen? Hvordan er framtidsutsiketene? På Nettåpent fikk seerne anledning til å sende inn sine egne spørsmål, som ble besvart av partilederne etter partilederutspørringen på TV. Deltakerne ble bedt om å oppgi sin Internett-adresse, som jeg senere benyttet ved utsendelsen av spørreskjemaene. Totalt var det 215 forskjellige personer som var registrert med spørsmål på Nettåpents sider, og 35 prosent av disse deltok i undersøkelsen, som retter fokus mot hvordan partiledere og publikum vurderer tilbudet i etterkant. Jeg ser også på hvilke demografiske karakteristikker som kjennetegner de som benyttet seg av tilbudet. Hvordan kan dette vurderes på bakgrunn av tesen om økende informasjonskløfter?
This paper is a case study of "Nettåpent", a part of NRKs offer on the Internet during the election campaign in 1997, VALG '97. The main focus is aimed at the background for this project, and at my own survey concerning "Nettåpent"'s users. I also take a closer look at the economical conditions for the project, and at the reasons why NRK as a Public Service Broadcaster needs a renewal. To what extent can this project be a part of this process? What about the future? The users of "Nettåpent" were invited to post their own e-mail questions to the politicians. They were asked to give up their e-post address, which I later used in the survey. 215 different persons were registered with questions on "Nettåpent", and 35 per cent participated in the survey. How do they evaluate the project, and which demographical details characterize the participants? How can this be evaluated on the background of the growing information gap thesis?