Sammendrag
Denne kvalitative analysen ser på hvordan to kvinnelige musikere, Susanne Sundfør og Ida Maria, fremstilles i to portrettintervju i Dagbladet FREDAG. Med diskursanalyse som metode, ved hjelp av det analyseverktøyet den kritiske diskursanalysen tilbyr, identifiserer jeg språklige virkemidler i tekstene. I tillegg støtter jeg meg til kjønnsteoretiske perspektiver og semiotikk. Gjennom analysen av den tekstuelle praksisen, forsøker jeg å avsløre hvordan de to portrettintervjuene fungerer som diskursiv og sosial praksis. Analysen viser at portrettene opprettholder, konstruerer og vinkler omtalen av artistene gjennom et fokus på kjønn, kropp og seksualitet, elementer jeg har utpekt som konstituerende for popdiskursen. På den ene siden er derfor portrettene fastholdt og skapt av diskursens sosiale strukturer. På den andre siden er ikke kropp, kjønn og seksualitet vinklet og iscenesatt på tradisjonelle eller stereotype måter. Kommunikasjonsbegivenhetene utfordrer dermed den tradisjonelt maskuline musikkbransjen og popdiskursens «vedtatte sannheter». Det betyr at de alternative måtene tekstene «snakker om» kjønn, kropp og seksualitet på, også kan påvirke sosiale strukturer, normer og verdier i popdiskursen og i andre diskurser som kjemper i det samme diskursive terrenget.
This qualitative analysis looks at how two female musicians, Susanne Sundfør and Ida Maria, are portrayed in two portrait interview in Dagbladet FREDAG. Using discourseanalysis approach, I identify linguistic features in the texts. In addition to the analysis tools the critical discourse analysis offers, I use gender perspectives and semiotics. Through the analysis of the textual practice, I try to reveal how the two interviews serve as discursive and social practices. The analysis shows that the texts constructs and angles the telling about the artists through a focus on gender, sexuality and body, items that appear to be constitutive for the popdiscourse. This shows that on the one hand the portraits are maintained and created by the social structures of the popdiscourse. On the other hand, body, gender and sexuality are not portrayed in a traditional or stereotypical manner. Therefore the communication events also appear to challenge the traditionally masculine music industry and the dominant "truths" in the popdiscourse. This means that the alternative ways in which the texts "talk about" sexuality, body and gender, also can affect social structures and dominant ”truths” in the popdiscourse and in other discourses fighting in the same discursive terrain.