Sammendrag
Å være barn i et medierikt og velstående samfunn som Norge, betyr at de fleste har tilgang på en rekke medier som fjernsyn, film, radio, aviser, bøker, internett og mobiltelefoner. De tradisjonelle, etablerte mediene må forholde seg til de nye digitale mediene, i tillegg til at medieutviklingen medfører endrede bruksmønstre. Denne oppgaven undersøker hvordan barn og unge forholder seg til både de gamle og nye mediene, og hvilke grep fjernsynsprodusentene gjør for å holde på TV-seerne sine. Studien er gjennomført i form av kvalitativt forskningsintervju av 21 barn i alderen 8-12 år, gjennom fire fokusgruppeintervjuer. I tillegg har jeg intervjuet redaktør i NRK Super, Nils Stokke. Valg av medier og analyseobjekt er de to rene barnekanalene NRK Super og Disney Channel, en lokal kanal versus en global. Studien fokuserer dermed både på et publikumsperspektiv og et medieperspektiv.
Sentrale funn viser at barna ikke erstatter fjernsynet med sin internettbruk, men heller bruker de som supplement til hverandre. De bruker flere medier samtidig, og søker aktivt etter innhold og informasjon på internett. Fjernsynsprodusentene må være fleksible for å nå publikum på de plattformene de oppholder seg. Studien viser at særlig NRK Super har forstått at de må være nyskapende i programutvikling og tilstedeværelse ved flermedial produksjon.
To be a child in a mediarich and wealthy country like Norway, means that almost everyone has access to mediatechnologies like television, movies, radio, newspapers, books, Internet and mobile phones. The traditional, mainstream media must adhere to the new digital media, as well as media development leads to changing usage patterns. This study examines how children and young people relate to both the old and new media, and what measures television manufacturers are doing to keep their viewers. The study is conducted in the form of qualitative research interviews of 21 children aged 8-12 years, through four focusgroup-interviews. In addition, I interviewed the editor of NRK Super, Nils Stokke. The choice of media and object of analysis is the two children channels, NRK Super and Disney Channel; a local versus a global channel. The study therefore focuses on both an audience perspective and a media perspective.
Major findings show that children do not replace the TV with the Internet usage, but rather use they as a supplement to each other. Television producers must be flexible to reach the public on the platforms they reside. Especially NRK Super understands that they must be innovative in program development and presence of multimedia production.