Abstract
Sammendrag
Denne oppgaven ser på forholdet mellom informasjon og underholdning i pressens valgkampdekning. Dette forholdet er viktig for hvordan vi forholder oss til det politiske liv. Når man i forskningen skal prøve å skille informasjon fra underholdningsstoff, møter man problemer med å sette objektive kriterier som skiller det informative fra det underholdende. Denne oppgaven ser på skillet mellom informasjon og underholdning gjennom perspektivene veddeløpsjournalistikk og strategisk vinkling. Disse forskningsperspektivene hevder at politikkens konkurranseaspekt står i fokus for medienes politiske dekning, på bekostning av det politiske saksinnholdet. Dermed står vi i fare for at publikum ikke får nok informasjon til å foreta informerte valg. Forholdet mellom informasjon og underholdning eksemplifiseres med en kvantitativ innholdsanalyse av valgkampdekningen i fullformatavisen Aftenposten og tabloidavisen Dagbladet høsten 2001.
Abstract
This dissertation analyses the relationship between information and entertainment in the media s coverage of government elections. This relationship is crucial to how the public experience political events. Research attempting to separate data from news encounter a challenge when deciding on objective defining criteria. This dissertation reviews the distinction through the perspectives of horse-race journalism and strategic framing. These modes of research claim that the competitive aspect is given priority in the media at the expense of the actual political agendas of the various candidates, thus denying the public sufficient information to make an informed choice on election day. This study of the relationship between information and entertainment draws upon examples from a quantitative content analysis of the electoral coverage in the broadsheet Aftenposten and the tabloid Dagbladet during the Norwegian general election, autumn 2001.